Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Unik lista – De köper mest Google Adwords i Sverige

Publicerad: 14 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:05

Prenumernant? Se hela listan över Sveriges 99 största annonsörer inom sökordsmarknadsföring hos Google.


Här är företagen som lägger miljoner på att köpa trafik från Google. Dagens Media kan i dag presentera den unika listan över Sveriges 99 största annonsörer inom sök. Där saknas många av de största reklamköparna.

– Stora annonsörer bör ligga tungt på sök eftersom man genererar ett stort intresse med marknadsföringen, säger Thomas Sparrmo, marknadschef för Telia i Sverige.

På tio år har sökordsmarknadsföring gått från bubblare till mångmiljardindustri.

2004 investerades 90 miljoner kronor i sök, enligt IRM.

2014 var motsvarande siffra 4 miljarder kronor.

Som Dagens Media tidigare har berättat sväljer Google omkring 95 procent av marknaden. Google kommenterar varken prissättning eller vilka som är deras största kunder.

Dagens Media kan i dag presentera en unik lista över de 99 största köparna av Google Adwords på den svenska marknaden, från det amerikanska analysbolaget Semrush. För Dagens Media har sökmotorexperten Christian Rudolf granskat listan. Han har inte tidigare sett någon liknande sammanställning över den svenska marknaden.

– Det har inte tidigare publicerats, säger Christian Rudolf.

22 av bolagen på listan är utpräglade e-handlare.

– De slåss kring avslutsklicket och måste finnas där, säger Christia­n Rudolf.

Lika stor är kategorin resor/hotell, varav ett stort antal aktörer är olika bokningssajter. Där finns den största sökordsannonsören på den svenska marknaden: Booking.com. Näst störst är Santander Consumer Bank. På tredje plats finns ytterligare en resesajt, Momondo.se.

– Internet skapar nya mellanhänder, och Google har gjort att du kan skala din mellanhandsposition och tjäna pengar på den. Men mellanhänderna är under kraftfull beskjutning från Google, och när klickpriserna stiger så sjunker mellanhändernas marginaler, säger Christian Rudolf.

Många av Sveriges största reklamköpare ratar dock fortfarande sökordsannonsering i stor skala. Av Sveriges 20 största annonsörer enligt Sifo reklammätningar återfinns mindre än hälften på listan över de 99 största Adwordsköparna.

Bara en av landets 20 största reklamköpare finns bland de 20 största Adwordsköparna. Det är Telia, som kommer på femte plats bland sökordsannonsörerna.

Marknadschefen Thomas Sparrmo ser köpta sökord som ett viktigt verktyg för att fånga upp det intresse som skapas via traditionella reklamköp.

– Vi ser det som ett ekosystem. Vi bygger upp ett intresse via traditionell marknadsföring och fångar upp det i söket, där vi leder trafiken till vår sajt och försöker konvertera den till avslut, säger han.

Telias varumärke Halebop finns också med på listan över de största sökannonsörerna. Enklare tjänster, exempelvis mobilabonnemang, lämpar sig bättre för sökordsmarknadsföring än mer komplexa erbjudanden, enligt Thomas Sparrmo. Han framhåller också vikten av att annonsörens sajt måste vara optimerad för att köpt söktrafik ska ge effekt.

– Vi har jobbat väldigt mycket med vår sajt för att den trafik vi leder dit ska leda till avslut.

Christian Rudolf drar flera slutsatser av diskrepansen mellan listorna över de största annonsörerna i traditionella medier och sök.

– Dels visar det en omognadsgrad bland annonsörerna. Dels innebär det att priserna kommer att skjuta i höjden när fler av de stora aktörerna kliver in.

Ett talande exempel är bankbranschen. Samtliga aktörer på listan är nischade banker, vars köpta länkar kommer högt på sökningar som ”lån” och ”låna pengar”, medan storbankerna lyser med sin frånvaro.

En generell risk med att låta konkurrenter äga sökfrågor är, enligt Christian Rudolf, att den breda kommunikation ett varumärke gör driver sökbeteende som sedan kan kapas av konkurrenter.

– Nya aktörer kapitaliserar på de gamla. När Apollo skriker så tjänar aktörer som Momondo på det. När det gäller banker knaprar de mindre bankerna med svagare varumärken på kakan.

En bild som delas av Thomas Sparrmo.

– Egentligen är det så att stora annonsörer bör ligga tungt på sök eftersom man genererar ett stort intresse med marknads­föringen som går att fånga upp med sök.

Rättelse: I Dagens Medias pappersupplaga har ett fel smugit sig in i grafiken som visar bransch/kategorifördelningen över listans 99 företag. Vissa av kategorierna har fått fel etikett. Dagens Media beklagar detta. Grafiken är i denna version korrigerad

Hela listan – de 99 företagen som köper mest sökord

1 Booking.com

2 Santanderconsumer.se

3 Momondo.se

4 Banknorwegian.se

5 Telia.se

6 Hotels.com

7 Zalando.se

8 Motesplatsen.se

9 Trivago.se

10 Ticket.se

11 Ferratum.se

12 Zmarta.se

13 Compricer.se

14 Reseguiden.se

15 Freedomfinance.se

16 Flygresor.se

17 Ellos.se

18 Icabanken.se

19 Modernaforsakringar.se

20 Frogtail.se

21 Skanskabyggvaror.se

22 Sportamore.se

23 Hbonordic.com

24 Folksam.se

25 Nordicchoicehotels.se

26 Rentalcars.com

27 Ikea.com

28 Ebeach.se

29 Mediamarkt.se

30 Vattenfall.se

31 Halebop.se

32 Furniturebox.se

33 Netonnet.se

34 Tripadvisor.se

35 Norwegian.com

36 Zapmeta.se

37 Apollo.se

38 Footway.se

39 Specsavers.se

40 Dackonline.se

41 Stylepit.se

42 Trygghansa.se

43 Onskefoto.se

44 Lendo.se

45 Travellink.se

46 Sas.se

47 Samsung.com

48 E-conomic.se

49 Vikingline.se

50 Expedia.se

51 If.se

52 Bonprix.se

53 Photobox.se

54 Viskogen.se

55 Ving.se

56 Mrjet.se

57 Shopalike.se

58 One.com

59 Scandichotels.se

60 Fujidirekt.se

61 Lensway.se

62 Fritidsresor.se

63 Unionen.se

64 Fyndiq.se

65 Funnit.se

66 Comhem.se

67 Lansforsakringar.se

68 Offerta.se

69 Marginalen.se

70 Supersavertravel.se

71 Topp10svenskadejtingsajter.se

72 Pampers.se

73 Bilprovning.se

74 Pricerunner.se

75 Vismaspcs.se

76 Halens.se

77 Interflora.se

78 Avanza.se

79 Ginatricot.com

80 Snabbfinans.se

81 Lyko.se

82 Vardiaforsakring.se

83 Telenor.se

84 Lindex.com

85 Vuxen.se

86 Byggmax.se

87 Trademax.se

88 Boozt.com

89 Tallinksilja.com

90 Volkswagen.se

91 Capacredit.com

92 Bygghemma.se

93 Nelly.com

94 Elgiganten.se

95 Eniro.se

96 Nordicbanker.com

97 Resursbank.se

98 Everydayplus.se

99 Tre.se

*Om statistiken.

• Semrush är en bolag som riktar sig till sökordsmarknadsförare som vill veta mer om sina konkurrenters strategier inom SEM, SEO och Display.

• Bolaget följer 106 miljoner keywords och 45 miljoner domäner.

• Reslutaten sparas och bearbetas för att ranka hur mycket olika aktörer spenderar på Google Adwords. Rankningen är således en uppskattning – inte en exakt bild av verkligheten. Listan ovan speglar februari månad 2015.

• I stapeldiagrammet har Dagens Media har kategoriserat listan över Sveriges 99 största Adwordsannonsörer utifrån kategori/bransch. Staplarna visar fördelningen sett till antalet aktörer inom varje kategori/bransch.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.