Strategi och analys
Unga män överger tv:n
Publicerad: 2 februari 2012, 12:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:34
Unga flyr återigen tv-soffan efter ett par års uppgång. I fjol tappade tv-kanalerna en femtedel av de unga männens uppmärksamhet. Värst var det för TV3.
SA
Synnöve Almer
Svenska folkets timmar i tv-soffan minskade något i fjol och allra störst var fallet hos den unga publiken – den grupp som ser minst på tv. Drygt en tiondel av ungas tv-tid flyttades till andra medieplattformar, som datorn och mobilen.
– Totalt bland alla 15–24-åringar i Sverige är det 40 procent som tittar på tv i mobilen. Det är bland annat i dessa siffror vi ser den stora förändring som just nu äger rum. Samtidigt minskar traditionellt tv-tittande kraftigt i denna grupp, vilket knappast förvånar, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.
Det är framför allt de unga männen som lämnar traditionell tv. Unga kvinnors tv-tittande minskade med måttliga 4 procent.
– I stort sett hela raset i målgruppen ligger hos männen, som minskar tittandet med 20 procent. En förklaring är att det inte görs så många tv-program för unga män. De kanaler som är relevanta för den här målgruppen lyckas ganska bra, säger Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom.
Ett exempel är TV6, som till och med växte bland unga i fjol, trots att hockey-VM flyttade till TV3. Kommersiell tv står sig stark i den unga målgruppen. TV4 växte något i fjol och är den största kanalen bland unga före TV6. Kanal 5 är nummer tre, men backade något i fjol. Mest minskade TV3, som halkade ned till en fjärdeplats före SVT1.
– Den linjära tv-tittandet kommer sannolikt att gå ned till förmån för internetdistribuerat innehåll, men sannolikt blir online-tittandet också mer och mer likt traditionellt tittande då fler och fler kopplar större skärmar till internet och använder skärmen mer som de konsumerat traditionell tv, säger Patrick Wallin.