torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Unga män överger tv:n

Publicerad: 2 februari 2012, 12:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:34

Unga flyr återigen tv-soffan efter ett par års uppgång. I fjol tappade tv-kanalerna en femtedel av de unga männens uppmärksamhet. Värst var det för TV3.


SA

Synnöve Almer


Svenska folkets timmar i tv-soffan minskade något i fjol och allra störst var fallet hos den unga publiken – den grupp som ser minst på tv. Drygt en tiondel av ungas tv-tid flyttades till andra medieplattformar, som datorn och mobilen.

– Totalt bland alla 15–24-åringar i Sverige är det 40 procent som tittar på tv i mobilen. Det är bland annat i dessa siffror vi ser den stora förändring som just nu äger rum. Samtidigt minskar traditionellt tv-tittande kraftigt i denna grupp, vilket knappast förvånar, säger Marie Nilsson, vd på Media­vision.

Det är framför allt de unga männen som lämnar traditionell tv. Unga kvinnors tv-tittande minskade med måttliga 4 procent.

– I stort sett hela raset i målgruppen ligger hos männen, som minskar tittandet med 20 procent. En förklaring är att det inte görs så många tv-program för unga män. De kanaler som är relevanta för den här målgruppen lyckas ganska bra, säger Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom.

Ett exempel är TV6, som till och med växte bland unga i fjol, trots att hockey-VM flyttade till TV3. Kommersiell tv står sig stark i den unga målgruppen. TV4 växte något i fjol och är den största kanalen bland unga före TV6. Kanal 5 är nummer tre, men backade något i fjol. Mest minskade TV3, som halkade ned till en fjärdeplats före SVT1.

– Den linjära tv-tittandet kommer sannolikt att gå ned till förmån för internetdistribuerat innehåll, men sannolikt blir online-tittandet också mer och mer likt traditionellt tittande då fler och fler kopplar större skärmar till internet och använder skärmen mer som de konsumerat traditionell tv, säger Patrick Wallin.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev