Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Undersökning: Spritreklam uppmanar till drickande

Publicerad: 5 September 2016, 07:56
Uppdaterad: 5 September 2016, 08:07

7 av 10 tycker att alkoholreklam förskönar bilden av alkohol och uppmanar till drickande, enligt en undersökning som Sifo tagit fram på begäran av IQ.


Ämnen i artikeln:

IQ

Alkoholreklam får varken uppmana till bruk eller vara förskönande. Ändå tycker 2 av 3 att alkoholreklam uppmanar till bruk av alkohol och nästan 7 av 10 anser att alkoholreklamen är förskönande. Detta enligt en Sifo-undersökning som IQ genomfört.

81 procent av de tillfrågade tycker att det är bra att alkoholreklam är hårdare reglerat än annan typ av reklam.

Nästan hälften tycker att alkoholreklam på nyhetssajter ökat de senaste två åren.

Drygt var tredje person tycker att alkoholreklam på social medier har ökat de senaste två åren.

–Teknikutvecklingen har gått väldigt snabbt när det kommer till sociala medier och lagstiftningen har inte hängt med. Det finns skäl att se över den, särskilt eftersom alkoholreklamen på sociala medier når unga och barn i större utsträckning säger Juan-Pablo Roa, vd på IQ till Dagens Media och fortsätter:

– Sifosiffror visar att alkoholreklamen har ökat kraftigt under flera år. Upplevelsen motsvarar definitivt verkligheten och den ökning vi ser av medieinvesteringar.

Enligt Sifo:s reklammätningar uppgick medieinvesteringarna i reklam för alkoholdrycker i Sverige år 2000 till strax över 8 miljoner kronor brutto. År 2014 uppgick investeringarna till knappt 1,4 miljarder kronor brutto.

Undersökningen genomfördes under perioden 2 juni – 9 juni 2016 bland 1000 personer mellan 18-79 år via en webb-panel.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IQ

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.