Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Underbetyg för Albinsson & Sjöberg

Publicerad: 15 Augusti 2012, 08:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

Tidskriftsförlaget Albinsson & Sjöbergs säljare är sämst i sina kontakter med mediebyråerna. Det säger mediebyråerna själva, som nu efterlyser mer proaktivitet från förlaget. – De har väl inte varit förlaget som varit mest på hugget, säger Frida Åberg, printchef på Carat.


Ämnen i artikeln:

Albinsson Sjöberg

Albinsson & Sjöberg, tillsammans med Gota Media, placerar sig sämst i analysföretaget Ardeos årliga undersökning, där medie­byråerna sätter betyg på printmediernas sälj­organisationer.

Bara 42 procent av mediebyråernas beslutsfattare har ens en åsikt om Albinsson & Sjöbergs säljkår, och av dem är hälften, 21 procent, missnöjda med hur kontakten fungerar.

12 procent av de svarande tycker att kontakten är mindre bra, 5 procent att den är dålig, och 4 procent upplever den till och med som mycket dålig.

– Den låga uppmärksamheten för Albinsson & Sjöberg beror nog på att de är väldigt nischade på motor. Men samtidigt är det inte bara oljor och verkstäder som är intresserade av deras målgrupp, aktörer som till exempel bank och försäkring är ju förstås också intresserade, säger Frida Åberg, som tillägger att hon själv inte haft några dåliga erfarenheter av Albinsson & Sjöbergs säljare.

Albinsson & Sjöbergs försäljningschef, Susanne Zec, vill inte kommentera det dåliga resultatet.

– Eftersom vi inte deltagit i Ardeos undersökning så avböjer jag att svara på frågorna denna gång.

– Och vi arbetar till 90 procent med direktkunder.

Medan de flesta förlag sitter i storstadsregionerna, där också mediebyråerna huserar, är Albinsson & Sjöberg baserade i Karlskrona. Frida Åberg ser dock inte det som en förklaring till för­lagets dåliga mediebyråkontakt.

– Jag har bra kontakt med säljare i allt från Göteborg till Luleå. Det handlar om vad man erbjuder, och då går det inte bara att skicka prislistor. Berätta istället om vad det unika ni erbjuder är.

Samtidigt går Albinsson & Sjöbergs affärer knackigt. Jämfört med 2010 så tappade förlaget i omsättning under 2011 och en vinst på 2 miljoner kronor blev till en rörelseförlust på 5,7 miljoner kronor. Den största delen av förlusten, 3,4 miljoner kronor, stod den svenska verksamheten för.

IRM spår en tuff framtid för populärpressen, där marknaden beräknas krympa med 5,5 procent under 2012. Men Susanne Zec är optimistisk:

– Nischade medier klarar sig bra och vi märker att annonsörerna till viss del börjar söka sig tillbaka till traditionella medier.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

Albinsson Sjöberg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.