Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Tydlighet viktigt för If

Publicerad: 9 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58

Smarta tips som gör vardagen enklare och hemma-hos-reportage med inredningsbloggaren Amelia Widell ska skapa värde åt If:s kunder.– Det absolut viktigaste när man gör content är att vara tydlig med varför man gör det. Kunderna är smartare och mer kritiska än man tror, säger Petra Nuhma, kampanjansvarig.


I fjol lanserade försäkringsbolaget If webb-tv-serien ”If smart” där den tidigare reklamaren och komikern David Sundin ger tittaren smarta tips tänkta att göra livet lite enklare, som hur du vispar grädde utan visp, eller hur du packar smartast.

I några klipp medverkar också Alex Schulman och Sigge Eklund.

– Vårt content är i huvudsak värdeskapande. ”If smart” har ingen tydlig koppling till försäljning, det är mer varumärkesbyggande, säger Petra Nuhma.

Bakgrunden till If:s hela arbete med content marketing är det faktum att de verkar i en sällanköpsbransch. Ambitionen är att skapa en regelbunden dialog med kunderna.

– Vi säljer en produkt som inte är så engagerande – om det inte händer något, då kan folk vara väldigt engagerade på gott och ont – men det är inte en jätte­rolig produkt. Ofta köper man en försäkring när man köper bil, hus eller får barn, och sedan förnyar man den bara. Vi behöver få en anledning att interagera med kunderna även mellan köptillfällena.

Om ”If smart” är varumärkesbyggande är webb-tv-serien ”If stilsäkert” tänkt att driva trafik till sajten. I serien får tittarna följa inredningsbloggaren Amelia Widell när hon besöker kända och okända hem och bjuder på sina bästa inredningstips. I varje program medverkar också en expert från If som ger säkerhetstips, exempelvis inför en renovering.

– Här är det en tydligare koppling till försäkring. Vi har vänt oss till yngre kvinnor i åldern 30–45 och hela konceptet ligger helt rätt i målgruppen. Amelia Widell är inte Zlatan, men hon är en person man känner igen. De som kommer in på vår sajt via ”If stilsäkert” stannar betydligt längre i snitt, och det är det som fått mest organisk spridning av vårt content.

Petra Nuhma anser att det är viktigt att det finns en tydlig koppling mellan innehållet och annonsören som står bakom. Men balansgången mellan hur mycket annonsören ska synas i produktionen och hur mycket innehållet ska stå för sig självt är svår.

– Men om vi själva inte ens tror att vi är tillräckligt intressanta kommer inte tittarna heller tycka det.

IF:s tips för bra contentmarketing

1. ”Det är viktigt att det finns en tydlig koppling till ens business och varför man gör det. Det kan gärna vara roligt och härligt, men jag tror att man som mottagare vill förstå varför det här företaget gör det här. Annars känns det bara konstigt.”

2. ”Det är jätteviktigt att lägga tid, tanke och pengar på spridningen av materialet, att inte glömma bort det. När vi började tänkte vi att bara vi gör något riktigt kul och lägger det på internet så får det spridning, men det funkar inte så. Man måste ha en tydlig strategi. Nu har vi som tumregel att vi ska lägga minst lika mycket budget på spridning som på produktion, gärna mer. Annars finns det en stor risk att produktionspengarna är kastade i sjön.”

3. ”För oss har det varit en framgångsfaktor att jobba tillsammans och ha löpande möten mellan marknad, crm, internet och pr. Vi är bäst på kommunikation och målgrupp medan internet-avdelningen är de som vet hur man optimerar innehållet på Google. Alla har sina expertområden och vi hade inte kunnat göra allt själva.”

If

Byråer: Inga fasta samarbetspartners. OTW står bakom ”If smart” medan Nyheter 24-Gruppen stod för idé och produktion av den första säsongen av ”If stilsäkert”. Nu producerar Perfect Day Media ”If stilsäkert”.

Medieköp: (brutto, enligt TNS Sifo)

2014: 107,7 miljoner kronor.

Jan–april 2015: 19,2 miljoner. kronor.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev