Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Twitter gav genomslag under SAS-krisen

Publicerad: 19 Februari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:55

”Final call” – så kallade SAS sin sparplan och hotade med konkurs om anställda inte godkände kraven.När förhandlingarna drog igång var suget efter information skyhögt bland anställda, medier och resenärer.Mitt i turbulensen bröt Unionen tystnaden genom att twittra direkt ifrån förhandlingsbordet.


Ämnen i artikeln:

UnionenTwitter

”Intensivt arbete pågår, det räknas och bläddras i texter, papper och pärmar.” Så löd ett av de första inläggen som Unionen twittrade ut från förhandlingarna med SAS den 17 november i fjol.

Det fick omedelbart genomslag i medierna. Kvällstidningarna nappade först och toppade sina löp med tweets från förhandlingsbordet.

- Detta hade inte varit möjligt utan ett gediget grundarbete. Matti tillhandahöll kontinuerligt siffror och statistik kring #sas vilket möjligjorde för mig att fokusera på budskap och innehåll tillsammans med vår pressfunktion säger Johan Ulvenlöv, ansvarig för opinionsbildning i digitala medier på Unionen.

Dagens media träffar honom och Unionens pr-partner Matti Palm hos byrån Greenhill Relations. På bordet framför dem ligger en karta med röda, gröna och lila prickar. Den föreställer den politiska bloggvärlden som utgör deras gemensamma arbetsområde.

För att få en helhetsbild av deras samarbete och hur det påverkade ­händelseförloppet under SAS-krisen måste bandet backas så långt som till 2006.

Då sökte Johan Ulvenlöv en pr-partner åt sin dåvarande arbetsgivare, Social­demokraterna.

Hos Matti Palm på Greenhill Relations fann han vad han sökte. De inledde ett samarbete som präglades av öppenhet. Och vikten av öppenhet är något som Matti Palm gärna betonar.

– PR-branschen har förlorat förtroende på grund av allt hemlighetsmakeri. Man kan inte kommunicera utan förtroende och hemlighetsmakeri förstör det, säger han.

I uppdraget för Unionen tar Matti Palm och och hans kolleger på Greenhill Relations fram underlag på frågor som diskuteras i sociala medier och som är ­relevanta för uppdrags­givaren.

Materialet som sammanställs skickas även ut till dem som deltar i diskussionen – även här används öppenhet för att få folk att engagera sig.

– Delaktighet är viktigt. Det ger oss kunskap om dem som pratar och vad de pratar om, vilket i sin tur ger oss självförtroende att agera, säger Matti Palm.

Uppdraget för Unionen beskriver han som otroligt roligt och något utöver det vanliga.

– Här gäller det inte att övertala folk. Det finns redan ett engagemang i målgruppen och vårt jobb är att ta reda på vad de vill ha och hur vi kan hjälpa dem.

Han medger att sättet att arbeta på inte skulle fungera med alla typer av uppdrags­givare. Medan arbetet med Unionen gynnas av öppenhet skulle det knappast gå att använda samma metoder om uppdragsgivarna hade funnits på arbetsgivarsidan.

Johan Ulvenlöv flikar in att deras sätt att arbeta på är unikt i fackföreningsvärlden.

– För ett och ett halvt år sedan hade Unionen varken Facebook eller Twitter. Nu är de viktiga verktyg i vårt opinionsbildande arbete, berättar han.

Under SAS-krisen uppmärksammades Twitters genomslags­kraft i kampen om verklighetsuppfattningen. Från början gick SAS ut hårt och påstod att det fanns en deadline utan förhandlingsutrymme.

Detta godtogs inte av Unionen, som startade ett upprop för förhandlingar på Facebook och Twitter. Vilket gav effekt – två timmar senare fick man en inbjudan till förhandlingar. Rapporteringen på Twitter – från kravet om förhandlingar fram till beskedet att man kommit överens om ett avtal – bidrog till att ändra bilden av händelseförloppet.

Unionen framstod som öppet och trovärdigt medan SAS framstod som slutet.

Johan Ulvenlöv och Matti Palm är båda övertygade om att vi inte sett de sista Twitter­förhandlingarna.

– Kampen om verklighetsbilden kommer att fortsätta i samspelet mellan traditionella medier och sociala medier och som Twitter. Två aktuella exempel är diskussionerna kring näthatet och jobbpakten, säger Matti Palm.

Unionen twittrade mitt under avtalsförhandlingarna

I november i fjol fick Twitter nytt genomslag när Unionen twittrade direkt från förhandlingsbordet.

1 215 blogginlägg handlade om SAS-krisen.

SAS kommenterade 31 119 tweets mellan den 11 och den 23 november.

Union skickade, via Twitter­kontot @unionen, över 200 tweets under perioden.

Greenhill Relations

Grundades 2007 av Matti Palm och Åsa Melin Mandre.

Projektgrupp Unionen: Matti Palm, kundansvarig; Åsa Melin Mandre, rådgivare; Eleonora Hansi, projektledare.

Kunder: Swebus, Cision, Twingly.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

UnionenTwitter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.