Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Två skönhetsmagasin lanseras samtidigt

Publicerad: 16 Mars 2011, 08:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Inom kort lanseras två magasin om skönhet på den svenska marknaden. "Frågan är om det är ett tillräckligt stort hål för att täcka upp för läsare och annonsörer", säger MEC:s printchef Malin Asp Helldin.


I skrivandets stund finns det inga magasin i Sverige som helt fokuserar på skönhet. Om någon månad finns det två – då både Bonnier Tidskrifter och tjejtidningsveteranen Kicki Norman startar skönhetstitlar.

– De senaste åren har svenskars investeringar i skönhet ökat med närmare 1 miljard kronor, enligt Orvesto. Dessutom finns våra största annonsörer inom kategorin, säger Linda Grahn, chefredaktör för Visage, ges ut i 60 000 exemplar från och med slutet av april.

– Vi gör inte Visage för att granska skönhetsindustrin, vi vill vägleda läsarna på ett kunnigt och lustfyllt sätt. Det har varit så mycket tabu och hysch-hysch kring till exempel plastikoperationer, säger Linda Grahn.

Hon säger att det tidigare inte funnits någon seriös journalistik om skönhet.

– Konsumenterna har varit hänvisade till att söka information på olika forum på nätet, säger Linda Grahn, som hoppas på en packningsgrad på mellan 25 och 45 procent.

Daniel Nyhlén har drivit skönhetssajten Improve.se sedan tre år tillbaka. Han säger att han välkomnar konkurrensen.

– Det är bra att man nu tar skönhet på allvar, tidigare har det varit ett bihang i modetidningarna, säger han.

Daniel Nyhlén avslöjar också att även Improveme.se funderat på att lansera ett magasin, men avstått.

– Vi är ju den ledande aktören på nätet inom detta område. Jag tror att vi jobba bäst med våra kunder på webben, säger han.

Kicki Norman tror att flera titlar kan gynna varandra.

– Om en deckarförfattare säljer mycket böcker, brukar en annan göra det också. Jag hoppas det är samma sak för skönhetstidningar. Dessutom verkar Bonnier ha ett stort fokus på plastik, vi ägnar oss mer åt produkter, sa hon nyligen till dagensmedia.se.

Skönhetsföretagen är stora annonsörer, vilket bör öppna för fler aktörer, tror Daniel Nyhlén. Malin Asp Helldin, printchef på MEC, är lite mer skeptisk.

– Det finns ju ett hål på marknaden men frågan är om det är ett tillräckligt stort hål för att täcka upp för läsare och annonsörer, säger hon.

Om någon skulle lyckas är det Bonnier. Det säger Per Sohl, printchef på IUM.

– Det är en tuff bransch naturligtvis men Bonnier brukar göra bra grejer överlag så det finns säkert en bra möjlighet för dem att lyckas.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.