Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

TV4 utökar reklamtiden

TV4:s tillåtna reklamtid ökar med en tredjedel i höst. ”Vårt tittarlager kommer att öka”, säger TV4:s Michael Grimborg.

Synnöve Almer


Publicerad: 23 Juni 2010, 07:57
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:46

Ämnen i artikeln:

Michael GrimborgTV4

TV4 har all anledning att fira den nya radio- och tv-lagen, som klubbades i förra veckan och träder i kraft den 1 augusti. Förutom större frihet för sponsring och produktplacering ökar tv-husets tillåtna reklamtid avsevärt. TV4 får som tidigare sända max 12 minuter reklam per timme, men regeln att den totala reklamtiden inte får överstiga 15 procent av sändningarna under dygnet tas bort. Det gör att TV4:s genomsnittliga reklamtid ökar från 9 till 12 minuter per timme.

– Vi sänder redan 12 minuter reklam under prime-time, men vårt tittarlager kommer att öka under off-prime, säger Michael Grimborg, försäljningsdirektör för TV4-gruppen.

Johnnie Åkerström, tv-chef på Bizkit är positiv:

– Med tanke på hur marknaden ser ut är det skönt med ett ökat utbud. Det kommer inte att innebära någon prispress, som förra gången då TV4 fick mer reklamtid, men det lindrar nog prisstegringen, säger han, och tillägger att förändringen helt klart gynnar TV4.

OMD:s tv-chef Laura Mähler tycker att de nya reglerna är bra för bransch och annonsörer.

– Det är också en stor intäktsmöjlighet för TV4 som har som strategi att satsa mer på offprime-tittandet. Man har bra tittande en bra bit in på nätterna och även ett bra tittande, framför allt hos kvinnor, på dagarna som man nu kan utnyttja bättre.

Ämnen i artikeln:

Michael GrimborgTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.