tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

TV4 utmanar SVT:s schlagermonster

Publicerad: 1 februari 2012, 08:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:34

På lördag rullar ångvälten ”Melodifestivalen” in i tv-tablån, men i år tänker TV4 inte ge upp utan motstånd. Kanalen har satt in ”Gladiatorerna” i striden mot schlagermonstret. "Vi måste göra något för att sticka upp", säger kanaldirektören Peter Lindström.


SA

Synnöve Almer


Finalen i ”Melodifestivalen” är sedan millennieskiftet Sveriges mest sedda program med en publik på omkring 4 miljoner tittare. På senare år har evenemanget växt till en mängd deluppgörelser som alla drar mångmiljonpublik – en tuff och långsträckt match för de kommersiella kanalerna.

– Vi programmerat på alla tänkbara och otänkbara sätt, men inget har fungerat. Nu har vi kommit till en punkt då vi måste göra något för att sticka upp. Som kommersiell marknadsledare har vi ett ansvar att inte bara vika ner oss totalt, säger Peter Lindström, kanal- och tablådirektör för TV4-gruppen.

TV4:s lördagskvällar har ofta en miljonpublik, men under SVT:s sex sändningar av "Melodifestivalen" i fjol låg snittet på under 200 000 tittare. I år hoppas kanalen på en lite större publik när den egna satsningen "Gladiatorerna" får ersätta tidigare försök med repriserad svensk humor, långfilm och anglosaxiska kvalitetsserier. Muskelmatcherna har hittills lockat omkring 1 miljon tittare på lördagskvällarna.

– Tidigare har vi inte lagt pengar på sloten, men nu testar vi att inte bryta en redan lagd tablå, säger Peter Lindström, men tillägger att det inte blir någon gladiatorkamp under SVT:s festivalfinal. Då blir det "Crocodile Dundee".

SVT kontrar med en mer renodlad livesändning av årets musikfest. Pompösa artistentréer och liveunderhållning ersätter tidigare års artistporträtt och humorinslag.

– Det är vinter och mörkt i år igen så tittandet borde ligga ungefär där det har legat, men visst får vi inse att ”Gladiatorerna” kommer att sno en och annan tittare. De kan inte hota oss, men de kan absolut ansa skägget på oss, säger Thomas Hall, evenemangschef på SVT.

TV3 fortsätter att vara spara på krutet under festivalsändningarna, men i år sänder reklamkanalen egenproduktionerna "Sing a Long" och "Extra Extra" efter de tre sista melodifestivalsändningarna.

– Vi går som vanligt emot med inköp under sändningen, men i år satsar vi hårt på att fånga tittarna i utflödet, säger Fredrik Lundberg, programdirektör för MTG TV.

Kanal 5 visar amerikanska serier och satsar på att försöka fånga flödet efteråt med långfilm.

– Det finns både smartare och bättre sätt att ta striden än att gå rakt emot en så stark tradition sedan ett halvt sekel tillbaka, säger Dan Panas, presschef på SBS TV.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev