tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

TV4: TV10 är ett smart drag av MTG

Publicerad: 18 augusti 2010, 08:10
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42

MTG:s lansering av TV10 skakar om det svenska tv-land skapet. TV4 planerar en kontring och Eurosport ser ytterligare en konkurrent på en trång marknad.


SA

Synnöve Almer


Flera av de reklamfinansierade kanalerna som vänder sig till en medelålders manlig publik har tappat tittare i år och framtiden kan bli ännu tuffare. Om tre veckor får de ännu en konkurren t i MTG:s TV10, som siktar på samma tittare som TV4 Sport, Eurosport och Discovery Channel.

– Det blir en injektion som gör att vi skärper oss. Om någon gör mål och vi leder matchen så gäller det att fortsätta att vara offensiva. Jag kan lova att vi komme r att kontra, men jag kan inte säga hur, säger Jan Scherman, vd för TV4-gruppen.

Kommer ni att tappa tittare till TV10?

– Nej, det räknar vi inte med. Nu gjorde de ett smart drag, men vi kommer att fortsätta att trappa upp med förvärv och satsningar.

Hälften av TV10:s tablå ska fyll as med dokumentärer som liknar Discovery Channels och målgrupperna överlappar var andra. Discovery vänder sig till män 25–39 år, medan TV?10:s målgrupp sträcker sig upp till 59 år.

– Med kraften i lanseringen av TV10 kommer tv-landskapet sanno likt att gunga något, men det är positivt för alla kanaler med manlig inriktning när fler män lockas till tv-soffan, säger Mathias Lidén, pr-chef för Discovery Networks Nordic.

Han hänvisar till att lanseringarna av Viasat 4 och TV3 Puls i Norge och Danmark inte hade någon långvarig påverkan på Discovery.

Eurosports nordiska vd Amanda Evans tycker att mixen av sport och fakta är intressant, men tror inte att TV10 kommer att stjäla tittare. Eurosports kärnmålgrupp är män 35 plus.

– Självklart är det ännu en sportkanal på en redan trång tv-marknad, men tittarnas aptit på sport fortsätter att öka. Vi gillar konkurren s eftersom det får alla att springa snabbare och producera ännu bättre tv, säger hon, och tillägger att Eurosport tittar på möjligheten att sända i 3D när marknaden är redo.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev