Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

TV4 startar mässbolag

Publicerad: 31 Augusti 2011, 06:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Att fånga upp tittarna i livesituationer och erbjuda annonsörerna nya spännande annonskoncept. Det är målet för TV 4 och S tockholmsmässans nybildade bolag Besöksupplevelser Sverige AB .


Ämnen i artikeln:

TV4

Det var i vintras som TV4-gruppen och Stockholmsmässan först inledde sitt samarbete i samband med att mässan ”Äntligen hemma” växte ur sin kostym.

Nu kan Dagens Media avslöja att de två parterna tar steget fullt ut och bildar ett gemensamt mässbolag.

Arkitekter bakom bolaget är Håkan Rossberg, konceptchef på TV4, och Patric Sjöberg, vd på Stockholmsmässan.

– På printsidan är det här inget nytt, men när det gäller tv har åtminstone jag inte sett det här förut. För TV4 möjliggör det här en helt ny interaktion med våra tittare. Det finns en dimension som tv inte kan förmedla och det är livekänslan. Det ändras nu, säger Håkan Rossberg.

Patric Sjöberg fyller i:

– Förr i tiden var mässor det enda stället där man kunde få se nyheter, men i dag finns nyheterna gratis på internet. Vi är tvungna att modernisera oss och när vi funderade på vad som krävs för att locka besökare insåg vi att vi måste kunna ge kunderna en ny upplevelse. Därför tror jag att det här blir kanonbra.

I det nya bolaget kommer TV4 inte bara att bidra med teknik och kommunikationslösningar utan också med inarbetade varumärken som exempelvis Idol.

Kanalen står dessutom för marknadsföring, paketering och försäljning.

Stockholmsmässan i sin tur bidrar med lokaler och sin erfarenhet av att arrangera mässor.

– Det här är en milstolpe för oss och innebär ett helt nytt sätt att se på det personliga mötets roll i dagens medielandskap, säger Patric Sjöberg.

Den första mässan som arrangeras av det nya bolaget är ”Mitt kök”, en vidareutveckling av Nordens största matmässa ”Det goda köket”.

– Sedan får vi se vilka andra kopplingar vi kan hitta på, men det här är startskottet för vårt samarbete. Men att vi startar ett nytt bolag visar på att vi vill att det här ska leda till något mer, säger Håkan Rossberg.

Samarbetet innebär också helt nya annonslösningar.

– Ett exempel är kombinationen tv-annonser och fysiska möten. Vi tror att det kommer vara mycket attraktivt för annonsörerna, säger Håkan Rossberg.

Bolaget delas 50/50 mellan de två ägarna medan ordförandeskapet är roterande. Eventuell utdelning av vinst är upp till styrelsen att avgöra. Men helt klart är att både Håkan Rossberg och Patric Sjöberg har stora förhoppningar om en trevlig avkastning.

– Vi kan inte ge några siffror, men det är klart att vi inte gör det här för välgörenhet. Vi troratt det finns bra med pengar i det här och vi gör det för att gå med vinst, säger Patric Sjöberg.

Håkan Rossberg:

– Svenska företag investerar över 3 miljarder kronor per år i mässor. Det bygger på våra gemensamma krafter och hur kreativa vi är, men förvaltar vi bara pundet rätt kommer det röra sig om stora pengar.

”Mitt kök” arrangeras i Göteborg den 27–30 oktober och den 10–13 november i Stockholm.

Mässornas reklamköp

Under 2010 omsatte mässor 3,5 miljarder kronor, eller 5,7 procent av reklamköpen i Sverige. Siffrorna är en återhämtning från krisåret 2009 då mässorna stod för 5,6procent av reklamköpen, vilket motsvarar 3,2 miljarder kronor. Trots återhämtningen är det en bit kvar till 2008 års rekordår, då reklamköpen för mässorna landade på 3,8 miljarder kronor, vilket var 5,9 procent av reklaminvesteringarna

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.