Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tv4:s makt ökar ochSvt göds

Publicerad: 28 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03


Räkna med ett fortsatt tapp för TV3 under våren, skrev jag i årets första nummer av Dagens Media.

Även om jag på intet sätt hoppats att så skulle bli fallet, kan vi nu konstatera att jag hade rätt. Kräftgången för MTG TV:s flaggskepp har fortsatt, och andelarna för kanalen är nere på skrämmande låga nivåer.

Jag konstaterade i min ledare, från januari i år, att MTG TV återigen sjösätter program som inte lär engagera folket, att tittarnas förtroende för TV3 är svårt skadat, samt att det saknades en tydlig idé om hur skutan ska vändas.

Till saken hör dock är att TV3:s problem knappast är nya. Kanalen har under många års tid plågats av sjunkande andelar, vilket bidrar till att dels göda SVT:s reklamfria tittande, dels förstärka TV4:s redan stora makt på reklammarknaden. Kort sagt – TV3:s ras är dåligt för tv-mediet.

I det här numret gör vi ett ambitiöst försök att reda ut hur det kunde bli så här. Vår reporter Erik Wisterberg har pratat med en rad källor som tillsammans tecknar en bild av orsakerna bakom kollapsen för Sveriges första reklam-tv-kanal.

Fram träder bilden av ett medieföretag där produkten systematiskt misshandlas i jakten på kortsiktiga vinster. Den grund som hela affärsverksamheten bygger på – innehållet – krackelerar under bolagets kvartalshets.

Jag skulle gissa att Schibsted-chefen Jan Scherman kan känna igen sig i beskrivningen. Scherman – vars förra arbetsgivare TV4 avnoterades från börsen 2007 – slår i boken ”Räkna med känslorna” fast att mediebranschen på senare år har tagits över av ”ekonomism” och ”räknenissar”.

Personligen anser jag att ”räknenissarna” behövs mer nu än någonsin. Mediebranschen är under enorm press, och det funkar inte längre med det ofta yviga företagande och den bristfälliga respekt för kostnader som präglade de traditionella mediernas guldålder.

Men en sak är lika sann nu som då: Utan innehållet, journalistiken, känslorna, bilderna, berättelserna, rösterna, humorn, kunskapen, orden, avslöjandena – allt det som fängslar en publik – så går det garanterat åt skogen. Och jag tror att många av dagens mediechefer och medieägare, ”räknenissar” eller inte, behöver påminnas om att den delen av verksamheten är avgörande för företagets långsiktiga framgång – och bör behandlas därefter.

Det har exempelvis Netflix vd Reed Hastings förstått. Förra året fördubblade han investeringen i innehåll till 20 miljarder kronor, samtidigt som han slog fast att det är de egna, unika berättelserna som ska driva företagets tillväxt.

Läs mer om TV3 på sidorna 12-17, om Netflix på sidorna 10-11, och om riktigt bra innehåll – här i magasinsmiljö – i vår tidskriftsspecial på sidorna 26-37.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.