Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

TV4:s chockstart lönade sig

Publicerad: 2 Februari 2011, 05:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

TV4 rivstartade året med fullmatad tv-tablå direkt efter nyår. Nu kommer belöningen i form av ökade tittartidsandelar.


Dagens Media kunde strax före jul avslöja att TV4 chockstartar 2011 med flera stora premiärer redan under de första veckorna. Bakgrunden var naturligtvis den kaotiska situationen som präglat marknaden under 2010.

– Vi har en rejäl budget, men det är också vad som krävs för att möta både konkurrensen från andra kanaler, och för att möta konjunkturen. Det är ett stort tryck, sa programdirektören Åsa Sjöberg då.

Siffor som MMS tagit fram på Dagens Medias uppdrag visar också att TV4 är den stora vinnaren bland reklamkanalerna under perioden 1 januari till 30 januari.

Program som ”Solsidan”, ”Sveriges Mästerkock” och stabil leverans från både Handbolls-VM och ”Halv åtta hos mig” gjorde att tittartidsandelen ökade från 17,9 till 20,4 i alla målgrupper.

I den kommersiellt viktiga målgruppen 15-44 ökar man med 15 procent.

TV4:s toksatsning tvingade, som Dagens Media tidigare rapporterat om, även Kanal 5 och TV3 att biffa upp sina tablåer tidigt i januari.

En satsning som inte verkar ha gett någon större effekt, då även SVT1 ökar kraftigt i unga målgrupper. Värst ser det ut för Kanal 5, som backar med 10 procent i sin huvudmålgrupp 15-44 år.

– Vi sticker inte under stol med att vi inte är nöjda med årets två första veckor och utdelningen på vissa helger i januari. Vi är desto mer belåtna med förra veckans riktigt bra start för vår tisdag med Sofias Änglar och Den hemlige miljonären, och Kanal 9:s ökning., säger presschefen Dan Panas.

TV3 backar under samma period från en tittartidsandel på 7,5 till 6,6 i alla målgrupper. För 15-44 är tappet inte lika stort, från 10,6 till 10,0.

– Det är bara att gratulera SVT och TV4 till en bra start på året, men det är kanske lite tidigt att dra på för stora växlar. Det är inte ett 30-dagarsrace utan ett 365-dagarsrace och vår högsäsong är inte igång än, säger Max Lagerbäck, presschef på MTG TV.

Både Kanal 5 och MTG TV säger att deras högsäsong drar igång först i februari och mars.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.