Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

TV4 ökar 25 procent lokalt

Publicerad: 16 Februari 2011, 06:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

TV4-gruppens lokal-tv-försäljning växte med en fjärdedel i fjol – och årets januariförsäljning ökade ännu mer. – Det har definitivt lossnat på marknaden, säger TV4 Sveriges försäljningschef Fredrik Ivansson.


TV4 Sveriges försäljning av lokal reklam i TV4 växte med 25 procent och drog in över 600 miljoner kronor i fjol. Årets första månad ökade försäljningen med hela 45 procent, jämfört med 2010 – och lokal annonsering står för en allt större andel i reklambrejken.

De lokala kunderna blir också allt lojalare. Förut tappade TV4 Sverige över hälften av annonsörerna efter första kampanjen. Nu behåller bolaget istället två tredjedelar.

Snart börjar TV4 sälja lokalt även i TV4 Plus. Hittills har bolaget sålt utrymme för ett par miljoner kronor, trots att möjligheten rullar ut först den 2 maj.

– Vi är nöjda, men med ett så stort projekt som det här tar det ett tag innan vi når break even. Det är komplicerat och dyrt att sända lokalt i 30 områden,säger Fredrik Ivansson, försäljningschef för TV4 Sverige.

Nästa steg är att börja sälja lokal, rörlig reklam även på TV4 Play.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.