Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

TV4 och Kanal 5 bygger om

Publicerad: 27 Mars 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

Webb-tv-tittandet når nya rekordnivåer. Nu lanserar både TV4 och Kanal 5 flera nyheter.


Ämnen i artikeln:

Kanal 5TV4

Färsk statistik från analys­företaget Mediavision visar en mycket kraftig tillväxt för webb-tv generellt. Under fjärde kvartalet 2011 hade webb-tv i snitt en total räckvidd på 4,6 miljoner per månad i åldern 15-74, att jämföra med 4 miljoner året innan.

Av det totala tittandet står de tre stora kommersiella tv-husen nu för drygt 3 miljoner tittare.

TV4 är fortfarande den största webb-tv-kanalen med en räckvidd på över 1,5 miljoner tittare i snitt per månad under fjärde kvartalet 2011.

Cecilia Beck-Friis är chef för digitala medier på TV4:

– Hittills har vi har fått in tre gånger så många årsavtal som vi fick in under hela förra året. Vi har också sålt nästan lika många Big Brother 24/7-abonnemang som vi gjorde under hela förra säsongen.

Hur ser du på relationen mellan annonser och betallösningar?

– Vi tror mycket på kombinationen av båda. Premium växer väldigt starkt, men jag skulle säga att vi har en lika god tillväxt på annonssidan.

I vår lanserar kanalen sin nya sajt som ska driva den rörliga konsumtionen för TV4 Play. Tv4.se får ett helt nytt utseende och gränssnitt och ska dessutom vara anpassad för såväl datorer som läsplattor och smartphones.

– Vi gör om sajten för att den bättre ska passa vår verksamhet och vårt huvuderbjudande, konsumtion av rörlig bild. Tv4.se är vårt fönster mot Play.

Även på Kanal 5 är man i full färd med att testa en ny sajt som ger flera nya annons­lösningar. Förutom att köpa rullande annonser ska annonsörerna också kunna sponsra program och annonsera i ”line-up-rummen” (där nästa program presenteras).

– Vi har arbetat hårt för att kunna ge annonsörerna ett större genomslag. Annonserar man med en reklamfilm ska man kunna addera sajtens bakgrund för att i princip ta över hela sajten. Vi vill hela tiden vidare­utveckla oss och är öppna för att testa nya lösningar med annonsörerna, säger Daniel Cedercrona på Kanal 5.

TV4 når dubbelt så många tittare

TV4: 1 560 000

MTG: 850 000

SBS: 590 000

Källa: Mediavision

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Kanal 5TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.