Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

TV4 lanserar ny upplaga av Play

Publicerad: 22 December 2010, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

TV4-gruppen lanserar premiumtjänsten TV4 Play Premium och en separat betaltjänst för TV11:s ”Big brother”. TV4-husets nya direktör för digitala medier, Cecilia Beck-friis, avslöjar de stora satsningarna 2011.


SVT har länge gått i bräschen för den digitala utvecklingen bland svenska tv-bolag, men nästa år kommer TV4-gruppens digitala lanseringar dugga tätt. Den övergripande strategin är att göra tv-husets innehåll tillgängligt oavsett plattform.

– Vi tror på en stark tillväxt nästa år. Målet är att på sikt bli ledande både vad gäller innovation och hållbara affärsmodeller, säger Cecilia Beck-Friis, chef för TV4-gruppens digitala medier sedan tre månader tillbaka.

Hon basar över ett affärsområde som får ett allt större intäktsansvar i takt med att digitala medier växer i betydelse i mediekonsumtionen. Intäkterna kommer från annonsförsäljning på webbarna, playtjänsten, TV4 Anytime, mobilsajten, text-tv och särskilda programsatsningar. Reklamfilmsintäkterna i Play har mer än fördubblats i år och beräknas växa stort även 2011. Då lanseras även rörlig reklam i apparna och fler interaktiva annonsformat, till exempel sponsring av Playspelaren.

– I dag kommer en majoritet av våra intäkter från reklam, men vi hoppas att balansera det framöver med betaltjänster, säger Cecilia Beck-Friis.

TV4:s betaltjänst Anytime ersätts nästa år av TV4 Play Premium, som integreras mer i Play och får ett betydligt större innehåll. Betaltjänstprenumeranter ges tillgång till hela säsonger för vissa serier, kan se program i högre kvalitet och avsnitt som ännu inte sänts. Tjänsten ska även lanseras för mobilen och Ipad.

– Det här är ett stort och viktigt projekt i linje med freemium-trenden, som innebär att vi börjar koppla ihop betallösningar med annonsfinansierat innehåll, säger Cecilia Beck-Friis.

TV11:s storformat ”Big brother” får en egen betaltjänst med en livekanal där användaren kan välja kamera-vy, tillgång till bikter och exklusiva nyheter. Abonnemanget ska säljas dygns-, vecko- eller säsongsvis. Planen är att lansera fler appar för surfplattor, både reklam och premiumfinansierade.

– När vi planerar nya tjänster tittar vi på hur vi kan koppla på den sociala dimensionen och hur vi kan skapa fördjupning

MTG och Viasat investerar i innehåll och Ipad

TV3, TV6 och TV8 har playtjänster, men inga mobil-appar. Kanalerna nås på webb och mobil via Viasat Ondemand, som har gratis innehåll, styckförsäljning och abonnemang. Där finns även Viasats premiuminnehåll, SVT Play och TV4 Play. Snart släpps den för Ipad.

– Nu ska vi säkerställa mer eller mindre samma innehåll oavsett plattform. Vi gör även en fullskalig Ipad-applikation, säger Viasats presschef Karin Zingmark.

 

Kanal 5 satsar på webbserier och Play

Kanal 5 har playtjänster och en mobil-app med reklamfinansierat innehåll.

– Vi satsar ännu mer på playtjänsten nästa år. Vi ska bygga räckvidd, ligga i framkant med annonsformat, förvärva flera inköp och sända live, säger digitalchefen Daniel Cedercrona.

Det blir två nya webbserier – ”Stylisterna” och en uppföljningsserie till ”Sofias änglar”.

Tv-huset ska även öka styckförsäljningen.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.