Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

TV4-huset gör precis tvärtom

Publicerad: 13 Mars 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Medan SBS TV bygger upp en allt större inhouseavdelning gör konkurrenten TV4-gruppen tvärtom. Sedan årsskiftet ligger all reklam- och trailerproduktion hos det nystartade bolaget Fireplace.


Ämnen i artikeln:

TV4

Fireplace är ett dotterbolag till produktionsbolaget Chimney Pot och startades just på grund av avtalet med TV4-gruppen.

Cirka 25 medarbetare gick över från TV4 till det nya bolaget och nyligen värvades Peter Söderlind från SBS TV till vice vd.

– Outsourcing är alltid en process, men det känns tryggt med en extern leverantör som kan verksamheten så pass bra som våra gamla med­arbetare, säger Åsa Jamal, kommunikations­direktör på TV4.

TV4-gruppen räknar med en högre effektivitet. Dessutom ska outsourcingen leda till en bättre kostnadseffektivitet.

Fireplace kommer att producera cirka 800–1 200 trailers för TV4-gruppen i år.

– Trailers är en enormt viktig kanal för att behålla tittare och få in tittare till nya program. Det här är en jätteomställning för oss och TV4, men det har gått över förväntan, säger Johan Fernstedt, vd på Fireplace.

I höstas bildade TV4-gruppen dessutom Nyhetsbolaget, som från och med i år tagit över produktionen av gruppens nyhets- och samhällsprogram. Några fler outsourcingavtal finns det inga planer på just nu, säger Åsa Jamal.

– Det här är en renodling av verksamheten där vi fokuserar på det vi är bäst på – att vara en stark beställare.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.