Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

TV4 gör om Lattjo Lajban

Publicerad: 14 April 2010, 07:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

TV4 fräschar upp barnprofilen Lattjo Lajban och lanserar en ny webbtv-spelare. ”Konkurrensen är stenhård”, säger Lottie Beck-Remnäs på TV4.


Konkurrensen har tilltagit bland tv-kanalerna för barn och allt fler introducerar introducerar reklam. TV4 har ingen barnkanal utan sänder ”Lattjo Lajban” i ordinarie kanaler. På lördag byter Lattjo Lajban logotyp och lanserar en webbtv-tjänst för barn. Då minskar också sändningstiden i rutan från 6 veckotimmar i två kanaler till 4 helgtimmar i TV4.

– Det är klart att vi har tappat tittare gentemot de stora barnkanalerna. De har också en fördel som sänder jämt. Konkurrensen är stenhård och vi måste bli bättre på nätet. Det här är början på ett större projekt, säger Lotta Beck-Remnes, barnprogramsansvarig på TV4.

Identity Works står bakom logotypen och den nya sajten.

– Det var dags fräscha upp logotypen och ge varumärket en skjuts. Det är också ett sätt att ta hand om nätkonsumtionen av Lattjo Lajban, som blir allt viktigare, säger Bjarne Otterdahl, projektledare på Identity Works.

Den nya webbtjänsten ger plats för efterfrågade barnklassiker som ”Bröderna fluff”, tillsammans med program som går i rutan. En säsong av Pokemon läggs också ut på nätet i samband med lanseringen.

– Vi ska också producera serier som bara visas på nätet, säger Lotta Beck-Remnes.

Ska ni visa reklam för barnen på webben?

– Nej, vi kommer inte att ha någon reklamfilm på Lattjolajban.se. Det är mot vår policy.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.