Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

TV4 chockstartar våren 2011

Publicerad: 8 December 2010, 07:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

TV4 rivstartar 2011 – och går igång med en fullmatad tv-tablå direkt efter nyår. TV3 och Kanal 5 är piskade att göra som marknadsledaren, och därmed är den starkaste januarimånaden i tv-historien snart ett faktum. – Det blir tidigare och tyngre än någonsin, säger Åsa Sjöberg, programdirektör på TV4.


Ämnen i artikeln:

Lars BeckungKanal 5TV3TV4

Januari har under alla år betraktats som en av tv-marknadens lugnaste månader, en tid då annonsörerna håller inne med investeringarna och tv-kanalerna ligger på sparlåga, med repriser och utländska serier i tablåerna.

Men efter 2010 års tv-kaos, som Dagens Media har granskat i en rad artiklar, blir januari 2011 något helt annat än tidigare.

I bräschen går TV4, som redan vecka 1 rullar igång med vårpremiärerna av ”Let’s dance”, ”Spårlöst”, ”Familjen annorlunda” och ”Bygglov”. Då är kanalen dessutom redan igång med ”Fångarna på fortet”, som har premiär på juldagen.

Vecka 2 fortsätter TV4 sin aggressiva start på året med ”Solsidan”, ”Time out”, ”Mästerkocken”, och ”Fuskbyggarna”. Senare samma månad sjösätts ”Wallander”, ”Bilföraren” och dokumentärserien ”Svensk maffi­a”.

Parallellt med detta sänder TV4 handbolls-VM, som tv-huset gör en stor satsning kring.

–?Det känns roligt att vi kan vara så offensiva, säger programdirektören Åsa Sjöberg, och fortsätter:

–?Vi har en rejäl budget, men det är också vad som krävs för att möta både konkurrensen från andra kanaler, och för att möta konjunkturen. Det är ett stort tryck.I år fick de kommersiella tv-kanalerna kritik från marknaden för att de startade 2010 alltför försiktigt – något som gav OS-kanalen SVT ett rejält övertag i tittartidsandelar.

Åsa Sjöberg medger att TV4 hade kunnat starta året bättre.

–?Det är alltid lätt att vara efterklok, men visst hade vi kunnat skruva på någon kran till. Men det var ett speciellt år, eftersom det var OS i SVT. I år finns det ett helt annat utrymme för oss att komma igång med ordinarie tablå.

– Vi vet av erfarenhet att det är ett stort tittande under januari. Det gäller att vara med och fånga det tittandet för att inte tappa fart under våren. Det ger oss en viss fördel mot våra kommersiella konkurrenter, som inte brukar komma igång lika tidigt. Men det skulle förvåna mig om de inte försöker utnyttja läget.

På de andra tv-kanalerna har TV4:s offensiva januaritablå tagits emot med viss förvåning – och oro.

– TV4 kör med fullt stall direkt efter nyår, jag har aldrig varit med om något liknande, säger en person på en konkurrerande tv-kanal, och tillägger:

– Det här tvingar ju oss att börja tidigare, även om vi inte kan satsa stort lika tidigt som dem. Marknaden är överhettad och den stenhårda konkurrensen fortsätter.

Även Kanal 5 drar igång med full fart efter nyår, men programchef Lars Beckung säger att TV4:s offensiv inte haft med beslutet att göra.

– Beslutet togs redan för ett halvår sedan då vi insåg att den höga efterfrågan skulle hålla i sig.

Kanal 5 börjar rulla ut premiärer redan vecka 52, bland annat egenproduktionen ”Restaurang i vårt vardagsrum” och det amerikanska inköpet ”No ordinary family”. Vecka 1 fortsätter premiärkavalkaden med ”Filip och Fredriks årskrönika” och ”Konferensresan”.

Hur påverkas resten av året av den tidigare starten?

– Vi mappar utbudet efter efterfrågan, men vi kör fortfarande full fart fram till mid­sommar. Det här är en addition, inte en periodisering, säger Lars Beckung.

Även MTG trampar gasen i botte­n, framförallt med start vecka 2.   

– Vi vill kapitalisera på de höga tittarsiffrorna som julen för med sig och dra det flödet in i hög­säsongen. Det var inte en möjlighet vi hade förra året på grund av OS, säger Iréne Lindblad, programdirektör på MTG TV.

Hon vill speciellt lyfta ”Landskampen”, en tävling där Sveriges och Norges bästa vinteridrottare gör upp om vilka som verkligen är bäst i Skandinavien. Ett annat program MTG har stora förhoppningar på är ”Rum för en stjärna” – ett inredningsprogram där inredningsduon Simon och Tomas hjälper kändisar som Marie Serneholt, Tomas di Leva och Dregen att inreda var sitt rum i Hässelby Slott.

– Det känns som en riktigt stark start, men det är ett långt lopp och det gäller att hålla hela vägen fram, men vi har många överraskningar att bjuda på framöver.

Kanalernas tidiga premiärer

TV4 v52

”Fångarna på fortet”

v1

”Let’s dance””Spårlöst””Familjen annorlunda”

v2

”Bygglov””Solsidan””Time out””Mästerkocken””Fuskbyggarna””Senare i januari””Wallander””Sveriges värsta bilförare” ”Svensk maffia” – svensk dokumentärserie.TV3Januari”Rum för en stjärna” – inredningsprogram, där ett antal artister inreder var sitt rum i Hässelby Slott. ”Sommar i Sverige” – realityserie om semesterfirande svenskar.”Landskampen” – Sverige mot Norge – de bästa vinteridrottarna gör upp.”Efterlyst””Grannfejden””Mauro och Pluras kök””Top model””The Mentalist””Bones””Hell’s kitchen”Kanal5

v52

”Restaurang i vårt vardagsrum” – Matlagningsserie med Babben Larsson.”No ordinary family” – Disney-producerad serie om familj med superkrafter.”Lewis” – brittisk deckare.v1

”Filip & Fredriks årskrönika 2010””CSI Miami”v2

”Konferensresan” – egenproduktion om svenskar på konferens.v3

”CSI New York”v4

”Cougar Town””Sofias Änglar” – Sofia Wistam, tillsammans med Johnnie & Mattia­s från ”Roomservice” ­hjälper svenskar i akut kris.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Martin Schori

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Lars BeckungKanal 5TV3TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.