Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

TV3:s tidiga höstpremiär gav resultat

Publicerad: 23 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

Efter en mörk period har trenden vänt för MTG TV:s flaggskepp TV3. Även om kanalen fortfarande blöder ratings har MTG lyckats bromsa det värsta tittartappet.


Ämnen i artikeln:

MTGTV6TV3

TV3 gick i år hårt ut i en rekordtidig höst med flera premiärer. En satsning som betalat sig. Under vecka 34-39 tappade kanalen 4 procent av tittartidsandelen i huvudmålgruppen 15-49 år.

– Det är fortfarande minustal det finns en positiv trend nu. Förra hösten var katastrof för TV3, säger Henrik Norgren, tv-rådgivare på Bizkit.

Under den aktuella perioden hade TV3 en total tittartidsandel på 10,2 procent i huvudmålgruppen, vilket kan jämföras med Kanal 5 som har 11,2 procent i sin huvudmålgrupp 15-44 år.

– TV3 studsar tillbaka en aning från en ytterst mörk period, men även om MTG har lyckats knäcka kurvan har de fortfarande mycket jobb framför sig. Det tar tid att vända de här trenderna på lång sikt, och de måste jobba hårt, med tålamod och mycket resurser. Och inte klappa sig för bröstet för att de ökar jämfört med förra året nu, för det krävs inte mycket för det.

MTG TV:s programdirektör Fredrik Lundberg gläds över siffrorna.

– Vi har jobbat hårt med framförhållningen och med att öka kvaliteten i våra program, säger han.

Vad gör ni annorlunda i år?

– Förra året la vi otroligt många ägg i en korg som hette ”True talent”. Nu har vi byggt en mycket stabilare tablå och dessutom varit tydligare i vår planering.

Hur ska ni göra nu för att fortsätta den positiva trenden?

– Vi ska vara väldigt konsekventa och bygga vidare på det som funkar. Det har aldrig varit tal om någon quick-fix.

Samtidigt har TV3:s framgångar skett på bekostnad av TV6, som under den aktuella perioden tappade 7 procent av tittartidsandelen i huvudmålgruppen 15-49 år.

– Frågan är om problemen med TV3 fått alltför mycket fokus från programavdelningen på Ringvägen. Det ser oroväckande ut för TV6. Kanalen har problem, tablån är rätt monoton och de tappar tittare.

Fredrik Lundberg håller dock inte med om att TV6 har problem.

– TV6 har drabbats av att det har varit ett väldigt tungt sportår med hockey-VM, fotbolls-EM och OS. Men tittar man från vecka 40 ligger vi på samma nivåer som förra året och vi växer dessutom bland unga män, så det är väldigt glädjande.

Gör ni tillräckligt med TV6?

– Ja, det tycker jag. Vi har ett väldigt starkt utbud och en bra mix på TV6. Men det är klart att det är viktigt att vi inte glömmer bort TV6, även om vi har haft sjukt mycket fokus på TV3:s prime­time.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

MTGTV6TV3

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.