Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

TV3:s rekordvecka

Publicerad: 24 Maj 2011, 13:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Sportevenemang skulle rädda TV3:s krisvår. Resultatet blev en rekordvecka för MTG-kanalen.


– Fantastiskt roligt, säger Irene Lindblad, programdirektör på MTG TV.

MTG TV:s flaggskepp TV3 var i fritt fall – samtidigt som reklammarknaden var rekordstark.

Efter månader av dalande tittarsiffror och kritik från mediebyråer och reklamköpare agerade MTG – och lyfte in hockey-VM och Champions League-matcher från systerkanalerna i TV3. Resultatet kom direkt, visar MMS siffror.

Vecka 19 var tv-husets näst bästa någonsin. Tittartidsandelen för TV3 landade på 16,2 i huvudmålgruppen 15-49 år, motsvarande siffra förra året var 11,2.

– Det är framför allt hockeyn som har lyft oss, säger Irene Lindblad.

Men nu är hockeyn slut?

– Ja, men den har gjort att vi fått in en stor mängd tittare till kanalen, det kan vi dra nytta av längre fram, säger Irene Lindblad.

MTG TV dras likt övriga tv-kanalhus med leveransproblem. Framöver ska programbudgeten skruvas upp, samtidigt som TV3:s profil ska breddas.

– TV3 ska vara flaggskeppet i portföljen och stora sporthändelser ska ligga där fram-över. I och med framgångarna nu tror jag att vi går starkt in mot sommaren.

Siffror från MMS indikerar dock att TV3:s lyft slår hårt mot TV6. Under vecka 19 backade andelen med 5,7 procent i 14–49 år medan TV3:s siffra var +5,0 procent.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.