Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

TV3 i stor helgoffensiv

Publicerad: 2 Mars 2011, 09:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

TV3 ska inte längre lägga sig platt på fredagskvällar. Denna vecka drar kanalen igång en stor helgsatsning.


– Vi tar ett helhetsgrepp på fredagarna och gör ett tydligt, roligt alternativ, säger Irene Lindblad, programchef på MTG TV.

De tre programmen är ”Äntligen fredag”, som visar veckans roligaste tv-klipp, haussade ”101 sätt att åka ur en gameshow” samt ”Varning för barn”, en dolda kameran-show med unga busfrön i huvudrollen.

De möter nu konkurrens av format som ”På Spåret”, ”Let’s Dance” och ”Skavlan”, som alla brukar dra mellan 1 och 2 miljoner tittare. Just konkurrensen har varit anledningen till att man tidigare inte satsat på fredagarna.

– Vi har inte varit inne på fredagar på ett tag men vi tror att det är hög tid nu, säger Irene Lindblad.

Hur tror du att ni står er i konkurrensen?

– Visst är det stenhård konkurrens, men vi tror verkligen på det här. Det blir ett roligt och lite spetsigare alternativ för hela familjen.

Kvällen ska sedan fortsätta på samma tema med en komedifilm. Även lördagarna får en ny tablå med start denna vecka, då TV3 tar konceptet ”TV movie of the week” till Sverige.

– Det är påkostade filmer med kända skådespelare men som är specialgjorda för tv. Det är vanligt i USA men inte här i Sverige.

Även Kanal 5 har hittills legat lågt på fredagar och lördagar. Det ska man fortsätta med, säger programchefen Lars Beckung.

– Vi är inte på väg in under våren, men ska absolut det på sikt. Det handlar dock mycket om rätt timing och rätt produkt, säger Lars Beckung. 

– Istället är det söndagarna som kanalen satsar hårt på och den 27 mars är det premiär för ”Fenomen med Uri Geller”.

– För oss har söndagarna varit viktigare, även om konkurrensen ökat även där.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.