Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

TV3 i fritt fall – "det här bör åtgärdas omedelbart"

Publicerad: 30 Mars 2011, 07:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

På ett år har TV3:s tittartidsandelar rasat och kanalen är nu nästan omsprungen av lillebror TV6. Nu varnar medierådgivarna kanalen för att hamna i en ond cirkel.


Ämnen i artikeln:

MTGTV3

TV3 och Kanal 5 backar stort under inledningen av året. TV3, som rasar mest, uppnådde under vecka 11 en tittartidsandel på endast 8,6 procent i MTG:s huvudmålgrupp 15-49 år – att jämföra med 11,5 procent motsvarande vecka i fjol.

MTG-systern TV6 är nästan ikapp TV3, med en andel på 8,3 (7,6).

– TV3 har ett dåligt flow. Året började mediokert och de har inte haft något program som känts exklusivt. De borde ha lagt stora produktioner tidigare i tablån, säger Alexei Grinevski, tv-chef på Mindshare.

Christian Rissel, tv-chef på MEC, håller med.

– Det var en förvånansvärt neutral satsning från TV3 i början på året. De har fegat lite och vi hade förväntat oss lite mer.

Trots tappet säger Alexei Grinevski att det inte varit problem med leveranserna från kanalen.

– Någonstans är det så att de fortfarande håller vad de lovar. Men de kommer att behöva leverera högre tittarsiffror än vad de gör i dag.

Christian Rissel:

– Annonsörerna kan behöva balansera upp med andra kanaler och webb-tv. Det här bör åtgärdas omedelbart.

Alexei Grinevski varnar för att tittarraset kan drabba hela MTG tv.

– Det ser illa ut just nu, men det är lite för tidigt att dra några stora slutsatser. TV3 är historiskt sett en av Sveriges största kommersiella kanaler och det vore väldigt tråkigt om den bilden skulle försvinna. Det skulle drabba hela MTG-erbjudandet.

Både Alex Grinevski och Christian Rissel är ändå hoppfulla inför framtiden.

– Om jag känner TV3 rätt så accepterar de inte det här. Men de måste fortsätta att investera i tablån, säger Christian Rissel.

I måndags började TV3 också att stuva om i tablån, då både Bachelorette och Världens bästa hotell flyttades till andra sändningstider.

Tittartidsandelar 15–49 år vecka 11

Kanal         2010        2011

SVT1          15,1         16,5

SVT2          4,8           4,6

Kanal 5      12,3          9,9

TV3            11,5         8,6

TV4            19,1         18,3

TV6            7,6           8,3

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

MTGTV3

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.