Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

"TV11 ska bli ett förstahandsalternativ"

Publicerad: 19 Januari 2011, 07:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

I dag är det premiär för nya ungdomskanalen TV11. TV4-gruppens vd Jan Scherman kommenterar satsningen.


– Det är fantastiskt att kunna lansera en ny tv-kanal, inte minst mot bakgrund av många års långa diskussioner om att ångloks-tv är på väg ut. Det här markerar att vi definitivt inte slår oss till ro när det gäller nya kanaler eller uppgradering av de kanaler vi har.

Vilken position ska TV11 ta?

– TV11 är en uppkäftig, provokativ och kontroversiell kanal, som ska attrahera den unga publiken. Våra konkurrenter Prosieben och MTG har fått husera lite för mycket för sig själva när det gäller den här publiken och inte alltid gjort det framgångsrikt. Vi ser självklart att TV11 ska bli ett förstahandsalternativ.

Vad räknar ni med att kanalen ska dra in i reklampengar?

– Med tanke på den satsning vi har gjort i miljoner kronor och den stora distribution kanalen har handlar det om en betydande summa. Den ska placera sig i kategorin TV4 Plus och TV4 Sport*, kanaler som når hela landet, men vi har uthållighet och inga förhoppningar om pang i bygget på en gång.

Hur uthålliga är ni?

– Tidigare sa man att en tv-kanal krävde minst tre år för att bli lönsam. Det duger inte i det här fallet.

När lanserar ni fler kanaler?

– Jag kan inte utesluta att vi gör det eller att vi gör om någon av våra befintliga nischkanaler, men jag tänker sluta ge tidsuppskattningar. Vi kan bara konstatera att ångloks-tv lever i högsta välmåga och laga efter den omständigheten, samtidigt som vi är på hugget på nätet och i mobilen. Det gäller att ha kraft och resurser att gå på två fronter.

Slutligen, norska TV2 är till salu, när skriver Bonnier på?

– Jag tänker inte kommentera den.

Är ni sugna?

– Det är mycket man är sugen på.

* TV4 Plus och TV4 Sport hade tittartidsandelar på 3,7 respektive 1,3 procent i 3-99 år under 2010, enligt MMS. TV11 ersätter mediehusets ungdomskanal TV400, som hade en andel på 0,5 procent i fjol.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev