Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

TV11:s programchef: "Vi ville ta i från tårna"

Publicerad: 24 November 2010, 06:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

TV11:s programchef Anton Glanzelius, och TV4:s kanaldirektör Peter Lindström, berättar om planerna för – och innehållet i – nya tv-kanalen TV11.


Ämnen i artikeln:

Anton GlanzeliusTV11Big BrotherTV4

En svensk ”Big Brother”, skruvad humor, storfilmer och smörig reality ska få den svårflirtade unga publiken att falla för TV4-Gruppens nya kanal TV11.

TV4-gruppen gör plats för fler annonsörer på den heta tv-marknaden genom att lansera en ny bredare kanal. Den 19 januari är det slut med TV400 och premiär för TV11, som också den vänder sig till en ”yngre sinnad” publik. TV400 fokuserade på unga kvinnor, medan TV11 ska locka båda könen i åldern 15–39 år.

– Nu får vi äntligen ihop vår reklamkanalbukett. Vi har TV4 som ska nå alla, TV11 som når lite yngre sinnade, TV4 Plus som når kvinnor 25–59 år, TV4 Sport som går mer manligt och TV4 Fakta, säger Peter Lindström, kanaldirektör för TV4-Gruppen.

TV400 har haft svårt att ta för sig i den unga publiken, men med TV11 ska TV4-huset sätta stopp för konkurrenternas frammarsch. Målet är att plocka tittare från Kanal 5, TV6 och MTV.

– Vi har haft svårt att rikta in våra inköp mot unga tittare och släppt den flanken lite väl öppen, säger Peter Lindström.

TV11 får en betydligt större programbudget än TV400.

Stora dragplåstret från start är den klassiska dokusåpan ”Big Brother”. Formatet gick tidigare i Kanal 5, och väcks nu till liv. Tittaren får följa 15 instängda deltagares liv i 100 dagar genom ett stort antal installerade kameror. Programmet, som produceras av Endemol, får en framträdande roll i kanalens tablå i vår.

– Vi ville ta i från tårna i vår satsning genom att döpa om kanalen och köpa ett av världens största reality-format. ”Big Brother”-experimentet bygger på stort hemlighetsmakeri, men jag kan säga att vi ska kombinera klippta program i kanalen med livesändningar dygnet runt på webben, säger Anton Glanzelius, programchef för TV11, och tillägger att mobilen och sociala medier också blir viktiga kanaler för programmet.

TV11 ska även sända nyinköpta humorserien ”Children’s hospital” med Malin Åkerman och den skruvade komedin ”Raising Hope” från Fox.

Det blir även nya avsnitt av amerikanska ”The Bachelor”. Kanalen tar också över ”American Idol”, ”Glee”, ”Californication”, ”Heroes” och ”30 Rock” från andra TV4-kanaler.

Namnet TV11 är en markering av att kanalen ska ha en identitet som skiljer sig från det övriga TV4-huset.

– TV11 blir en kanal med rätt mycket sköna, konstiga humor-serier, smöriga realityserier och blockbuster-filmer i kombination med ”Big Brother”, säger Anton Glanzelius. 

TV11 tar över föregångaren TV400:s distribution, och får dessutom plats i Comhems analoga grundutbud. Det innebär att 75 procent av landets hushåll kan ta emot kanalen från start – betydligt fler än TV400.

– Det är bra tajming att starta en lite bredare reklamkanal med en stark distribution nu när det är lagerbrist.

Tittartidsandel i 15-39 år januari-oktober 2010 (2009)

Kanal                15-39 år            3-99 år

Kanal 5              11,8 (13,1)            6,8 (7,2)

TV6                    9,9 (9,7)            5,3 (5,4)

MTV                   1,6 (2)            0,8 (0,9)

TV400                0,7 (0,9)            0,5 (0,6)

Källa: MMS.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.