Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

TV10 slog TV4 Sport

Publicerad: 15 September 2010, 07:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:39

TV10 fick en stark start och var den största sportkanalen under premiärveckan. Men TV4 Sports vd Hans Pekkari är inte imponerad. – TV10:s veckosiffra känns dopad, säger han.


Ämnen i artikeln:

MTGMTG TVTV10Max LagerbäckHans PekkariTV4

Det blev en flygande start för MTG:s manliga kanaltillskott TV10, som tog över ZTV:s kanalplats i tisdags förra veckan. Premiärdagens fotbollsmatch Sverige-San Marino drog som mest 845 000 tittare. Det tryckte upp TV10:s andel de första sex dagarna till 2,3 procent i mediehusets målgrupp 15-49 år, enligt MMS. Storkonkurrenten TV4 Sports andel var 2 procent samma period.

– Vi är mycket nöjda med veckan. Det är minst en fyrdubbling av ZTV:s andel och ett stort tillskott i portföljen. Man kan också jämföra med TV4 Sports premiärvecka som hade en andel på 1,2 procent i 15-49 år, säger Max Lagerbäck, presschef på MTG TV.

TV10 tog sig även förbi sportkanalen Eurosport under veckan i 15-49 år, men hotet på dokumentärsidan – Discovery Channel – höll stången med en andel på 2,5 procent.

TV10 hade dock svårt att dra stora tittarskaror till övriga program. Efter EM-kvalet lyckades dokumentären ”Atocha Adventure” bäst med sina 74 000 tittare. Basket-VM lockade som mest 20 000 tittare under veckan.

– TV10:s veckosiffra känns dopad eftersom de valde att lägga EM-kvalet i kanalen. Tittar man på veckan i stort var TV4 Sport större fem av sex dagar i alla relevanta målgrupper, säger Hans Pekkari, vd för TV4 Sport.

Vilken kanal drar mest tittare på sikt?

– Det får tiden utvisa, men jag är positiv. Vi har den starkaste tablån i kanalens historia med till exempel Zlatan i Serie A, Superettan och kvalet till Allsvenskan.

MTG planerar i sin tur att lägga utvalda matcher från Champions League och nyförvärvet Premier League i TV10 i höst.

– Visserligen har vi inget kval i veckan, men vi har bra sport, Basket-VM och NFL tillsammans med fantastiska dokumentärer så vi hoppas att tittandet fortsätter på det här viset.

Se tittarsiffror första veckan genom att klicka på tabellerna till höger.

Tv-cheferna tycker till om TV10

Mats Ahlin, tv-chef Carat

Vad säger du om TV10:s första vecka?

– Den fick en fantastisk start, som visserligen beror på fotbollen. De har gjort allt rätt och haft tur tajmingmässigt. De har marknadsfört den tungt i egna kanaler och lade EM-fotbollen där även om förbundet inte var glada.

Hur är intresset från annonsörerna?

– Stort eftersom det breddar det kommersiella tv-utbudet och marknaden skriker efter reklamtid.

Hur påverkar TV10 konkurrenterna?

– Jag tror den tar tittare från Eurosport och TV4 Sport, snarare än Discovery. Fotbollsmässigt är Premier League och Champions League starkare än italienska ligan i TV4 Sport, även om Zlatan är där. Jag lägger nog mina slantar på TV10 tittarmässigt.

 

Carina Andersson, tv-chef Maxus

Vad säger du om TV10:s första vecka?

– Det är en intressant kombination med sport och fakta eftersom det är lättare att hacka upp dokumentärer än tv-serier kring sportevenemang . TV10 har också ett försprång penetrationsmässigt eftersom den ersätter ZTV, som folk redan har knappat in.

Hur är intresset från annonsörerna?

– Det är alltid bra med fler kanaler, inte minst inom sport, särskilt i år när tv är slutsålt.

Hur påverkar TV10 konkurrenterna?

– Det är en intressant kanal, men den kommer inte att springa förbi konkurrenterna på någon månad. Det krävs att MTG har tålamod att fortsätta satsa på marknadsföring och tungt innehåll för att lyckas.

 

Fredrik Lagerström, tv-chef på Mindshare

Vad säger du om TV10:s första vecka?

– Matchen Sverige-San Marino var så klart en succé, men det har inte varit så intressanta program i övrigt. Den tekniska penetrationen är tillräckligt stor, men det är en manlig kanal som behöver byggas med premiumsport.

Hur är intresset från annonsörerna?

– För att det ska vara riktigt intressant för annonsörerna krävs att de gör som de lovat och lägger delar av Premier League och Champions League i kanalen. Det är då tittarna kommer.

Hur påverkar TV10 konkurrenterna?

– Vi får se om TV4 Sport får en Zlatan-effekt i sändningarna av Serie A, men jag tror att svenskar är mer intresserade av Premier League och Champions League som ägs av MTG-huset och TV10.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.