Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

TV10 backar under 2011

Publicerad: 11 Maj 2011, 06:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

MTG:s TV10 gick upp som en raket på tittarhimlen efter lanseringen i september, men i år har kanalen tappat tittare. Istället ökar Eurosport och TV4 Sport något.


Sport- och faktakanalen TV10 startade med dunder och brak den 7 september i fjol. Kanalen tog sig förbi TV4 Sport redan den första veckan med draghjälp av ett svenskt EM-kval. Men efter det har TV10 haft ungefär hälften så stor tittartidsandel som huvudkonkurrenten.

Hittills i år har kanalen till och med backat både i hela tvbefolkningen och i tv-husets huvudmålgrupp 15–49 år. Det visar en sammanställning från MMS av tittartidsandelen för alla sportkanaler från TV10-lanseringen till årsskiftet jämfört med januari till april i år, det vill säga hösten jämfört med våren.

Trots det är MTG tillfreds med prestationen.

– TV10 har inte gjort ett jätterace uppåt, men den tickar uppåt. Med de resurser vi har är vi nöjda med resultatet, säger Per Tellander, sportchef på Viasat.

Vad kan ni förbättra?

– Vi experimenterar lite för att hitta rätt mix. Det är lite knixigt att välja rätt matcher för TV10, för vi vill ju samtidigt behålla exklusiviteten i premium utbudet.

Som Dagens Media tidigare har rapporterat brottas MTG även med dalande tittarandelar i TV6 och framför allt TV3, som numera också sänder sport för att få upp tittandet.

Det finns ingen solklar vinnare bland de kommersiella sportkanalerna i vår. Eurosport har ökat något i äldre målgrupper, men backar bland yngre tittare.

TV4 Sport har lockat till sig en del nya tittare i husets huvudmålgrupp 12–59 år. Elitserien i hockey är en orsak. Kanalen står dock kvar på samma andel i hela befolkningen och bland yngre tittare.

– Totalt sett är vi nöjda med TV4 Sport i vår, men vi har alltid ambitionen att nå fler, säger Hans Pekkari, sportchef på TV4-gruppen.

Inte heller bland sportsegmentets premiumkanaler, som har betydligt lägre tittartidsandelar, finns det några tydliga vinnare eller förlorare. Canal Plus Sport 1 är den enda kanalen som tappar något både i hela befolkningen och bland yngre.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.