Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Tv-trycket ökar i mobilen

Publicerad: 29 september 2010, 08:41
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Mobil-tv-tittandet har tagit fart – medan mediebolagen famlar efter nya affärsupplägg. – Reklamförsäljning kring redaktionellt innehåll i mobilen är en tuffare modell långsiktigt, säger Otto Sjöberg, vd på Bonniers Mobilab, som lanserar ett nytt annonsformat för mobilen i veckan.


Webb-tv-tittandet har växt massivt på senare år och dragit med sig mobil-tittandet.

Under andra kvartalet såg 11 procent av 15–74-åringarna på mobil-tv, enligt Mediavision – en fördubbling på ett halvår. Affären kring mobilt innehåll är dock fortfarande i sin linda, särskilt för mobil-tv.

– Mobilen är högintressant för medierna. Det inte finns något annat som man hellre bär med sig och många är villiga att betala för tjänster. Vi vet inte ännu om det huvudsakligen är ett reklam- eller betaluniversum, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.

Expressens och TV4:s Mobilab talar om tre ben: reklamfinansiering, intäkter för att erbjuda mobil-operatörerna innehåll till sina tv-paket och inkomster från mobila presentkort genom bolaget Kuponginlösen.

– Vår styrka är våra mobila presentkort där vi fördubblat intäkterna i år, men störst är innehållsintäkterna. Reklamintäkterna ökar, men från försvinnande låga nivåer, säger Otto Sjöberg, vd på Mobilab.

I webb-tv har mediernas totala försäljning av reklam nära tredubblades till drygt 100 miljoner kronor under andra kvartalet, medan mobilreklamen nådde blygsamma 13 miljoner kronor, nästan allt från display-reklam.

– Apples Iphone och Ipad ligger främst på mediebolagens agendor och där är det svårt med interaktiv, rörlig reklam, säger Alfred Ruth, produktchef på Videoplaza, som gör annonsplattformar för webb- och mobil-tv.

Reklamförsäljningen hålls tillbaka av att få annonsörer har egna mobilsajter att länka till. När MMS lanserar sin planerade mätning av tv-tittandet i mobilen lär de mobila tv-köpen också ta bättre fart.

– Efterfrågan på rörlig mobilreklam är jättestor. Annonsörerna vill synas brett, säger Sonia Kavs, produktchef på Mobilab, och tillägger att TV4 har störst räckvidd i operatörernas mobil-tv-paket.

Youtube är störst när det gäller rörligt material i mobilen, med en kvartalsräckvidd på 8 procent i 15–74 år, enligt Media vision, men kanalen säljer ännu ingen mobilreklam.

Reklamfria SVT Play för mobilen har näst största tittningen. SVT ser bland annat över om kanalen ska sända broadcast-signalen.

Aftonbladet har också en populär tv-app, men med reklam. Kanal 5 lanserar en tv-app i dagarna, medan MTG TV bara distribuerar tv-innehåll genom mobil-operatörerna.

– Att lansera egna fria appar är under utredning, säger Max Lagerbäck, presschef för MTG TV.

Läs om Mobilabs nya annonsformat här.

Källa: Mediavision.

Mobiltv-tittandet

Mobilt tv-tittande hade en räckvidd på 11 procent under andra kvartalet i åldern 15-74 år. I åldern 15-34 år var kvartalsräckvidden 19 procent.

Populärast är Youtube (8 procent), följt av SVT (6 procent), Aftonbladet och TV4 (båda 3 procent).

Källa: Mediavision.

Tekniker för mobil-tv-tittande Mobil-tv-appar

SVT Play, TV4 Play, Expressen TV, Aftonbladet TV och Youtube har gratis tv-appar med eller utan reklam.

Operatörernas mobil-tv-paket

Tv-kanalerna erbjuder även ondemand-innehåll i operatörernas mobil-tv-paket.

Broadcast-tv i mobilen

Hittills sänder endast TV4-huset sina tv-kanaler i mobilen via 3G-nätet. Då syns reklamen från tv-rutan. Det finns en broadcast-teknik för telefoner med egen tv-mottagare, men ingen använder den idag.

Webbsajter/mobilsajter

Det går att se tv i mobilens webbläsare på mediernas mobil- och webb-sajter. Aftonbladet och Expressen sänder ibland live via webbläsaren.

Landets cirka 700 000 Iphone-ägare (Mediavision) är mer begränsade eftersom de bara kan se rörligt material i Apple-godkända format.

 

Synnöve Almer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev