Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

TV-trion bakom löpen

Publicerad: 25 September 2009, 06:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Moralfrågor och kontroversiella profiler är mumma för tv-kanalernas pressfolk. Anna Anka i ”Svenska Hollywoodfruar” har gav TV3 en rejäl medieskjuts på bara några dagar.


Lyxhustrun Anna Ankas uttalanden i ”Svenska Hollywoodfruar” om tragiska, blöjbytande svenska män och hemmafruns uppgift att hålla sig snygg och tillfredsställa mannen har väckt stort intresse.

– Programmet är speciellt eftersom det innehåller starka karaktärer som alldeles uppenbarligen väcker starka känslor. Det underlättar naturligtvis vårt arbete, säger Max Lagerbäck, presschef på MTG TV.

Lanseringen startade i augusti då utvalda medier fick träffa Anna och Paul Anka på Grand Hotel i Stockholm.

Max Lagerbäck talar om en symbios mellan MTG TV och medierna.

– Vi erbjuder medierna nyheter med det allt annat än hemliga syftet att åstadkomma redaktionell marknadsföring. Men det sker bara om våra nyheter skapar mervärde för deras läsare. Då uppstår en klassisk vinn-vinn-situation, säger Max Lagerbäck.

Anna Anka omtalades i över 500 artiklar i Retriever bara under premiärveckan.

– Programmet fångar en låtsasvärld och Anna Anka är väldigt frank med sin upplevelse av den. Hon har dessutom ett underbart namn. Det är bara att gratulera MTG, säger Jennifer McShane, presschef på TV4-Gruppen.

Kanal 5 har aldrig varit så omskrivet som i fjol. Efter en förändrad mediestratagi fördubblades bevakningen i kvällspress till att motsvara en tredjedel av all bevakning. Landsorts- och morgonpress stod för 60 procent. Antalet förstasidor i tryckta medier gick från 60 år 2007 till 202 året därpå. Det sammanlagda värdet av alla artiklar ökade med 70 procent, sett till ytan, enligt kanalen. Det var framför allt ”Färjan”, ”Vem kan slå Filip och Fredrik” och lögndetektorshowen ”Sanningens ögonblick” som fångade mediernas intresse.

– ”Sanningens ögonblick” skapade en oerhört stor uppmärksamhet. Problematiken kring lögndetektorn innehöll en moralfråga och det attraherar kvällspress, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5 och Kanal 9.

Hur viktig är pressbevakningen för en programsuccé?

– För okända program eller program som bygger på brännande frågor är pressen oerhört viktig. Den hjälper till att presentera vad programmet går ut på, problematiken och profilerna. Det är bra med en diskussion, även när den inte är renodlat positiv.

TV4:s ”Idol” omskrevs i 375 artiklar under höstens premiärvecka. I fjol blev det drygt 5 100 artiklar under augusti-december i Retriever. Jennifer McShane säger att hemligheten är ett gediget pressarbete från mars till december, fyra stora pressevenemang och daglig mediekontakt.

– Vi hade stort genomslag i alla medier, men frekvensen i dagspressen var fantastisk. Mot slutfasen av säsongen körde kvällspressen i snitt ett löp och flera uppslag i veckan.

Hur tänker ni när ni portionerar ut nyheter?

– Vi måste jobba på bred front med de stora nyheterna. Ibland ger vi exklusiva nyheter till medier.

TV4 har ett trettiotal nyckelmedier som de arbetar proaktivt med. När säsongen är igång pratar kanalen i stort sett dagligen med kvällstidningar, TT och branschpress.

Dags- och kvällspress, radio och webb används för att bygga närvaro och kännedom. Lokalpress ger regional förankring. Magasin och veckopress är viktig för fördjupning och nyanser.

– Kvällstidningarna, deras bilagor och webbsidor är naturligtvis viktiga. Det är klart att våra telefonnummer dyker upp väldigt ofta i deras nummerdisplayer, säger Max Lagerbäck.

 

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.