Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tv tar andelar trots prispress

Publicerad: 26 Augusti 2009, 14:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Tv kniper andelar på den vikande annonsmarknaden, trots årets stora rabatter. Det visar IRM:s statistik för januari till maj i år.


– De tryckta medierna, främst dagspressen, har länge tappat andelar till de övriga medieslagen medan tv har tagit andelar. Trenden fortsätter även i dåliga tider, säger Tobias Hedström, analytiker på IRM.

Under årets första kvartal minskade IRM:s mediekaka för nettoinvesteringar med 1,1 miljarder kronor. Det motsvarade ett tapp på 15 procent, medan tv backade med 12 procent. IRM har inte presenterat andra kvartalet ännu, men under april och maj sjönk tv med 16 procent respektive 14 procent. Bland de traditionella medierna backade dagspress och tidskrifter med det dubbla – 25 procent respektive drygt 30 procent.

– Det är främst de fortsatt höga tittarsiffrorna som håller uppe tv-annonseringen. Det är inte reklamvolymerna som har minskat utan det är en ökad prispress med större rabatter som ligger bakom reklamintäkternas minskning hos tv, säger Tobias Hedström.

Hittills i år har tv-tittandet ökat med 6 minuter i åldern 3–99 år under januari till augusti. 15- till 44-åringarna tittar betydligt mindre på tv, men har ändå ökat sitt tittande med 3 minuter, enligt statistik från MMS.

– Jag tror att tittarlagret kommer att vara något större i höst eftersom kanalerna, trots dåliga tider, satsar mer i tablån. Det gör att vi troligen kan pressa priserna ytterligare något mer än i våras, säger Fredrik Lagerström, tv-chef på Mindshare.

Tobias Hedlund tror inte att den negativa trenden för medieköp vänder förrän nästa år, när annonsörerna har nya budgetar till hands. IRM spår ett fall på 13 procent i år och 2 procent under 2010.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.