Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Tv-spelen rör på sig

Publicerad: 15 september 2010, 07:32
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Nintendo slog knock på konkurrenterna med sin rörelsekänsliga Wii-kontroll. Nu ger sig Sony och Microsoft in i huggsexan om den nya miljardmarknaden.


Nintendo har, enligt statistiksajten vgchartz.com, sålt 73,5 miljoner Wii-konsoler sedan lanseringen 2006. Microsoft och Sony bara 42,7 respektive 37,2 miljoner Xbox 360 och Playstation 3.

Innan släppet av Wii var Nintendo hopplöst akterseglade men har nu tagit nästan halva marknaden. De som graviterat till Nintendos konsol är de ovana spelarna, en ny målgrupp värd många miljarder kronor.

Playstation och Xbox tar upp kampen med egna rörelsekänsliga kontroller – Playstation Move och Xbox Kinect.

 – Vissa tycker att det här kommer för långt in i konsolernas livscykel men samtidigt är det ett sätt att förlänga cykeln, säger Martin Lindell, informatör på branschorganisationen, Dataspelsbranschen.

Han fortsätter:

– Det är viktigt för Microsoft och Sony att få in de här nya spelarna. Om de nya kontrollerna floppar måste de lansera nya konsoler tidigare än planerat.

Playstation Move lanseras den 15 september, medan Xbox Kinect dröjer fram till november. Både företagen är måna om att inte missa julhandeln.

– Vi kör i gång en stor kampanj med tv som huvudmedium på lanseringsdagen och sedan ligger vi kvar med en bombmatta fram till jul, säger Erik Grohman, marknads- och försäljningsdirektör för Playstation hos Nordisk Film.

Tv-kampanjen, som är gjord av WW/TBWA i London fokuserar på att förmedla upplevelsen av Move genom att visa personer i olika åldrar som spelar med den, sedda inifrån tv-rutan.

– Men en produkt som Move kan bara kommuniceras till viss grad i tv. Det bästa är att låta konsumenterna prova den själv, säger Erik Grohman och berättar att en nationell demoturné sparkar igång vid lansering.

Internationell press har varit skeptisk till att Move och Kinect säljer i de volymer som tillverkarna hoppas på. Tillbehör har historiskt sett sålt dåligt. Erik Grohman menar att utgångsläget är ett annat nu.

– Våra titlar Singstar och Buzz har utvecklat det sociala spelandet, samtidigt som det inte går att komma ifrån att Nintendo med sin Wii-kontroll har banat väg.

Microsoft är fortfarande två månader från lansering och bearbetar för närvarande spel- och allmänpress för att få redaktionellt utrymme.

– Vi avslöjade Kinect vid E3-mässan i Los Angeles förra året och fick mycket uppmärksamhet. Därefter har vi vid flera tillfällen ordnat demonstrationer för pressen, säger Niklas Lindén, produktmarknadschef för Xbox.

När Kinect finns till försäljning ska Xbox, liksom Playstation, ut på turné för att visa systemet för allmänheten.

– Det här är ett fall av ”seeing is believing”. Folk måste få prova det här för att fatta vad det handlar om.

En förhandsbokningskampanj pågår i butik och en mediekampanj ska förstås också rulla igång men den vill Niklas Lindén inte prata om än.

– Nej det är lite för tidigt. Det håller vi för oss själva tills vidare.

Henrik Widell

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev