Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tv spås sluka andelar i höst

Publicerad: 6 Juli 2009, 06:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Tv har under våren tagit marknadsandelar på en fallande mediemarknad. Medierådgivare spår att trenden fortsätter i höst.


Under första kvartalet krympte mediemarknaden med 1 miljard kronor, enligt IRM. Tv backade också, men inte lika mycket. Det gjorde att tv:s andel av mediekakan växte med en halv procent, till 15 procent.

– Jag vet inte om man kan tala om vinnare på den här marknaden, men tv har tagit en större andel i år, främst på bekostnad av tryckta medier. Jag tror att den trenden fortsätter, säger Johnnie Åkerström, tv-chef på Bizkit.

Trots en minskande mediemarknad bjöd tv-husen på ett stort antal kostsamma lokalproduktioner i vår. ”Robinson” gjorde comeback i TV4, vid sidan av gamla helgsuccéer som ”Let’s dance” och ”Talang”.

 

I TV3 gick bland annat nya realityserien ”Stockholm-Arlanda” bra. ”Färjan” fortsatte att leverera i Kanal 5 och nya söndagsshowen ”Wipeout” slog rekord med knappa miljonen tittare.

– Det är bra att andra kanaler än TV4 tar för sig inom helgunderhållning. Det är friskt vågat att i dag satsa på format som inte är så beprövade, säger Laura Mähler, tv-chef på Omnicom Media Group.

Lågkonjunkturen har eldat på tv-tittandet. MMS statistik visar att tittartiden ökade med 9 minuter till drygt 176 minuter per dygn under januari till maj, jämfört med i fjol. Samtidigt pågår ett priskrig mellan kanalerna. Flera medierådgivare talar om rejäla prisfall under hela säsongen. Dock bidrog EU-valet till ett tillfälligt uppsving.

– Om jag satt på kundstolen skulle jag skrika hurra. Tittandet ökar samtidigt som priserna faller och mycket pekar på att det fortsätter så i höst, säger Christian Rissel, tv-chef på MEC.

 

Det gör att intresset för årsavtal är svalt. Johnnie Åkerström uppskattar att andelen tv-pengar som bundits i årsavtal har minskat från 70 procent i fjol till 30 procent i år.

– Många är förvånade över kundernas kortsiktighet. Kampanjplanerna kan förändras över natten och idén med släppveckor är nära raderad, säger Christian Rissel.

MMS statistik visar att tittarflykten från the big five till småkanalerna fortfarande pågår. Undantaget är SVT1, som faktiskt ökade tittartidsandelen med 3,5 procent under januari till maj. TV4:s rekordstora programbudget i år verkar också ha gett resultat. Kanalen växte med 1,5 procent i målgruppen 15-44 år, men backade totalt sett.

– TV4 har brutit en lång trend av allt äldre tittande. I år har man istället växt i kommersiellt intressanta målgrupper. Det kan bero på att Kanal 5 inte hade ett så lyckat första kvartal tittarmässigt, säger Christian Rissel.

 

Bland småkanalernas vinnare finns framför allt TV6, men också Kanal 9, TV8 och TV4 Fakta. Även TV4 Sport växer i vår, på bekostnad av Eurosport.

I höst är det premiär för TV4:s storformat ”I’m a celebrity, get me out of here”. TV3 helgsatsar med nya ”Superstars”, och ”Paradise Hotel” får premiär i TV6. Kanal 5 bjuder bland annat på nya realityserien ”Ullared”.

– Trots en sviktande tv-marknad satsar mediehusen stort på programutbudet. Den som orkar stå emot nu har mycket att vinna, säger Laura Mähler.

Johnnie Åkerström:

– Till skillnad från förra lågkonjunkturen tycks kanalerna vara offensiva. Förmodligen får vi ändå se att främst Kanal 5 växlar in fler inköp framöver för att optimera kostnaden per rejting.

Tittartidsandelar januari-maj

                3–99 år 2009 (2008)    15–44 år 2009 (2008)

SVT1        22,8 (19,3)                     13,2 (14)

TV4         19,4 (19,8)                      19,1 (17,6)

SVT2         7,8 (12,7)                        4,5 (6,7)

TV3           7,7 (8,6)                        11,7 (12,1)

Kanal 5      7,2 (8,3)                        12,5 (13,4)

TV6           5,0 (4,6)                          8,3 (7,2)

TV4 Plus    3,9 (3,8)                          3,1 (3,3)

SVTB/Kun  3,0 (1,8)                         2,8 (1,6)

Kanal 9      1,9 (1,4)                         2,2 (1,6)

Discovery 1,6 (1,7)                          2,5 (2,4)

TV8           1,5 (0,9)                         1,6 (1,2)

TV4 Sport 1,4 (0,9)                          1,5 (1,2)

TV4 Fakta 1,0 (0,6)                          1,0 (0,8)

MTV          0,9 (1,1)                          1,7 (2,1)

Eurosport 0,8 (1)                             0,5 (0,7)

Nickelodeon 0,8 (0,8)                       0,5 (0,6)

TV400        0,6 (0,5)                        0,8 (0,7)

Jetix           0,1 (0,1)                        0,1 (0,1)

Comedy Canal 0,1 (-)                       0,2 (-)

Totalt         87,5 (87,9)                     87,8 (87,3)

Källa: MMS.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.