Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Tv-kaoset – Tele2 hotar flytta pengarna till print

Publicerad: 1 september 2010, 07:32
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Situationen med överbokningar och kapade kampanjer i tv fortsätter över oktober och riskerar att spilla över också på nästa år. Nu har annonsörerna tröttnat. – Vi ser över vår mediemix för att få den räckvidd vi behöver, säger Frippe Stenberg, marknadschef på Tele2.


Ämnen i artikeln:

MediacomCarina AnderssonPatrick WallinMaxusMichael GrimborgTele2Frippe StenbergTV4

Under finanskrisen var tv-kanalerna desperata att säkra upp någon form av ekonomisk grund, vilket gjorde det möjligt för annonsörerna att teckna ytterst förmånliga årsavtal. Sedan tog ekonomin fart. Plötsligt ville alla annonsörer in i tv igen och kanalerna fann sina tittarlager otillräckliga. I maj började kampanjer kapas och vissa annonsörer tog sig inte in alls. Situationen har fortsatt över sommaren.

 – Det har lättat en aning i september men ser ut att förvärras i oktober. Risken är att detta fortsätter också in i nästa år, säger Carina Andersson, tv-chef på mediebyrån Maxus.

En annan mediebyråchef, som vill vara anonym, tycker att kanalerna har hanterat situationen dåligt.

– Tv-kanalerna visar upp stort självförtroende, ja rent av en kaxighet, som saknar motstycke. Som de behandlar sina kunder, det har inget annat medium gjort, inte ens print när de stod på topp.   

En av Sveriges största tv-annonsörer, Tele2, som investerade 152 miljoner kronor brutto i tv förra året, enligt Sifo reklammätningar, har tröttnat.

– Vi ser över de kanaler vi går i, för även om vi generellt har fått bra leveranser, så har vissa kanalhus inte levererat lika bra som andra.

Vilka kanaler är det ni ser över samarbetet med?

– Det är inget jag vill berätta.

Tele2 har också planer på att styra om sin mediemix så att de får den planerade räckvidden, den som tv inte längre kan leverera.

– Vi går efter vilka medier som kan erbjuda räckvidd, täckning och impact. Då är det främst dagspress, tillsammans med internet vi funderar på.

Inte många av annonsörerna som har kommit i kläm är villiga att tala om sina erfarenheter. Rädslan att stöta sig med kanalerna är för stor. Mikael Bjurek, marknadschef för Schibsted-ägda sajten Bytbil.com, väljer att prata men är försiktigt när han väljer sina ord.

– Vår kampanj skulle ha gått upp i maj men blev förskjuten en hel månad. Än i dag har inte alla kanaler levererat vad de lovade, säger han.

Hur ser du på att investera i tv igen?

– Vi får väl vara ute i ännu bättre tid, eller i värsta fall välja något annat medium.

Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom:

– Alla har blivit drabbade. Vissa mer än andra. Antingen har deras kampanjer reducerats eller så har de fått tillbaka bokningarna helt och hållet

Att SVT ökat starkt under perioden har gjort problemet värre.

– Det är synnerligen taskig tajming. Nu hoppas vi att de kommersiella kanalerna kan ta tillbaka lite mark med sina hösttablåer. 

 

Henrik Widell

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev