Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tv-kaoset slår mot välgörenheten

Publicerad: 10 November 2010, 07:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

När trängseln i tv ökar är det välgörenhetsorganisationerna som offras. Samtidigt närmar sig julen, den period då organisationerna tar in mest pengar under hela året.


Ämnen i artikeln:

CancerfondenRädda Barnen

Välgörenhetsorganisationerna är beroende av gratis– eller starkt rabatterat medieutrymme för att komma ut med sina kampanjer. Men i år, när kanalerna inte ens kan leverera utrymme till betalande kunder, får välgörenheten inte mycket plats.

– Det är ett jätteproblem för oss, för vi är verkligen beroende av det här utrymmet då vi är skyldiga givarna att vara kostnadseffektiva, säger Louise Gauffin, chef för kommunikation och insamling på Rädda Barnen som under förra året samlade in 406 miljoner kronor.

Särskilt kritiskt blir det mot jul då välgörenhetsorganisationerna tar in en stor del av sina pengar och då de ska ut med sina julkampanjer. Rädda Barnen har redan dragit igång sin kampanj som har temat ”Världen är uppochner – hjälp oss vända den rätt” som är en reklamfilm som visas upp och ner. Tv är ett viktigt medium för välgörenheten då de vill väcka känslor med sin kommunikation.

– Vi har fått komplettera med utomhus men har också i högre grad valt att gå i bio, eftersom det rörliga mediet är så pass viktigt.

Även Cancerfonden drabbas av tv-kaoset och har valt att inte planera in någon tv-kampanj inför jul.

– Vi har inte alls fått samma utrymme nu när tv är fullbokade. Årets julkampanj innehåller heller inte någon tv kampanj och det som eventuellt kommer att visas är gratis, säger Inger Söderholm, pressansvarig på organisationen.

Istället för tv får Cancerfonden förlita sig på pluggannonser och dr. Temat för årets julkampanj är: ”Årets julklapp är Omtanke”.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

CancerfondenRädda Barnen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.