Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tv-kaoset ska stoppas med högre pris och bättre tablå

Publicerad: 8 november 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Tv-kanalerna medger att de vill skruva upp priserna, men TV4 och MTG är förtegna om detaljerna. "Om jag ska vara ärlig känns det viktigare att informera marknaden innan jag informerar dig", säger Carl Hemmingsson, biträdande försäljningsdirektör på TV4-gruppen.


Tv-kanalerna var tidigt ute förra året och sa att överbokningen och den turbulenta tv-marknaden berodde på att efterfrågan var större än utbudet. Priserna som förhandlades fram var därför för låga – och behöver nu justeras upp ännu mer.

Enligt Dagens Medias källor vill TV4 höja bruttopriserna med mellan 15 och 20 procent.

Carl Hemmingsson, biträdande försäljningsdirektör på TV4, vill inte kommentera avtalen över huvud taget – innan han hunnit träffa alla byråer.

– Vi släpper prislistan den 18 november. Innan dess vill jag inte säga någonting om det, säger han.

Men ni vill höja priserna, misstänker jag?

– Ja, det kommer vi att göra.

Kanal 5 gick ut hårt vid förra årets förhandlingar och krävde höjningar på runt 15 procent.

Något som enligt mediebyråerna inte gick igenom.

I år förväntar man sig en ökning på mellan 6 och 10 procent.

– De höjningar vi gjorde förra året räckte inte till, säger SBS TV:s försäljningsdirektör Jerker Bluhme till Dagens Media.

Hur kommer kunderna att reagera på det, tror du?

– Ingen kund vill ha högre priser, men det finns nog en underliggande förståelse för att vi måste göra så här. Det har varit många sänkningar de senaste åren, det vi ser nu är snarare en normalisering.

Mediebyråerna säger att ni borde öka utbudet istället för att höja priserna, att om lagren varit lika stora som 2009 så hade tv-marknaden funkat betydligt bättre ?

– Ingen kanal kommer att snåla nästa år. Vi har lagt in mycket mer, det finns knappt några lågsäsonger längre. Vi hoppas att vi kan ta tillbaka tittare från SVT.

Förra året vidtogs en rad åtgärder för att förhindra nytt tv-kaos. De hjälpte inte. Hur gör ni i år?

– Vi har en robust och stabil tablå och jag tror att volymen kommer finnas på plats. Tillsammans med lite högre priser och bättre prognoser ska vi lösa det. Vi ska ha bättre koll på hur mycket kunderna ämnar lägga per månad, så att det inte sticker iväg.

Vad tror du om efterfrågan på tv-reklam nästa år?

– Det har varit ett extremt starkt år i år och vi har inte sett några tecken på avmattning, trots oron i världen. Nästa år kommer bli jämnare, förutom kanske på sommaren när det är fotbolls-EM.

MTG TV har avböjt att kommentera.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.