Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tv-kaoset eskalerar

Publicerad: 25 Maj 2011, 05:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Dagens Media kan i dag avslöja att både Prosiebens och MTG:s kanaler är överbokade med närmare 20 procent inför juni. Nu tvingas de skicka tillbaka pengar till annonsörerna.


Tv-kanalerna var helt slutsålda i april och maj – och många reklamköpare befarade att förra årets tv-kaos var på väg tillbaka.

Nu kan Dagens Media berätta att juni ser än värre ut. MTG och Prosieben-kanalerna är överbokade, enligt uppgift med 15 till 20 procent.

Trycket på kanalerna har tagit kanaler och mediebyråer på sängen. Mediebyråerna har hävdat att tv-kanalerna misslyckats med sina estimat, samt varit snåla med marknadsföringen av nya program.

Tv-kanalerna, å sin sida, skyller kaoset på att annonsörerna överinvesterat.

Kanal 5 och Kanal 9 har nu meddelat att man inte tar in några ad hoc-kunder i juni, men att man hoppas på att leverera fullt ut till årsavtalskunderna.

Men enligt Dagens Medias källor har flera mediebyråer varnat sina kunder – och sagt att de räknar med att mellan 10 och 15 procent av kampanjerna kommer att kapas bort.

Även MTG har samma problem.

– MTG drar ned 20 procent under två veckor men kan nog hantera resten av månaden, säger en uppgiftslämnare på en mediebyrå, som tillägger att många av byråns kunder valt att bredda sin mediemix som svar på den höga utförsäljningen.

Enligt Carl Hemmingsson på TV4 slog det fina vädret hårt mot tv-tittandet i april:

– Det var en sen påsk och det blev sommar tidigt. Efter en sådan här smällkall vinter är man sugen på att göra andra saker än att fredagsmysa. Det kunde varken vi, mediebyråer eller meteorologer förutspå, säger han, och fortsätter:

– När vi förhandlade om årsavtalen var det ingen som pratade om tillväxttal på 25 procent. Det så kallade tv-kaoset handlar om en obalans mellan utbud och efterfrågan och de som står för efterfrågan är inte alltid villiga att betala för den balansen.

Samtidigt har flera av kanalens annonsörer redan spenderat sin årsavtalsbudget, trots att det bara gått ett halvår.

– Då får man ställa sig i kö igen medan de som håller sina planer belönas. Än så länge är det inte så många som gjort det, men den siffran kommer att öka.

Investeringarna i tv ökade 26 procent i april, enligt mediebyråbarometern. Siffrorna är dock inte justerade för underleveranserna

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.