Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

”Tv-kanalerna är skraja”

Publicerad: 14 Februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:31

Reklam-tv rasar i anseende. Enligt Robert Aschberg, talesman för tv-producenterna, beror det på att programmen är för slätstrukna. Nu efterlyser han lagstiftning som förbättrar villkoren för produktionsbolagen. "De behöver motivation till att utveckla nya program", säger han.


Ämnen i artikeln:

StrixMTGRobert AschbergFilm- och tv-producenterna

I dagsläget saknar svenska tv-produktionsbolag tillräckliga incitament för att våga satsa på att utveckla nya programformat, enligt Robert Aschberg.

– Det kostar för mycket, och bolagen får inget betalt för sitt forsknings- och utvecklings­arbete. Med undantag för några enstaka fall är det svårt att få ett nytt program att gå runt den första säsongen, säger han.

Robert Aschbergs lösning är att tv-kanalerna låter produktionsbolagen behålla rättig­heterna till sina programformat, vilket ger dem möjlighet att sälja dem vidare utanför Sverige.

Han ser gärna lagstiftning på området.

– Efter att Storbritannien lagstiftade om att producenterna behåller rättigheterna till sina format har deras tv-industri blomstrat.

Förutom att vara en av MTG:s och Strix största profiler, med daglig radioshow i Radio 1 och upprepade uppdrag för TV3, är Robert Aschberg ordförande för tv-delen i intresseorganisationen Film- & tv-producenterna.

– Men det är inte bara med egen­intresse jag driver detta. Frågan har betydelse för hela branschen. Det handlar om att behålla tv:s popularitet, säger han.

Enligt analysföretaget Yougovs Brand Index rasade TV3:s, TV4:s och Kanal 5:s anseende bland svenskarna under 2011, vilket Dagens Media berättade om i förra numret.

Robert Aschberg har förståelse för att tittarna tappar förtroende för kommersiell tv.

– Kanalerna uppträder som fiskstim på grund av den hårda konkurrensen. Med några lysande undantag blir utbudet allt mer slätstruket. De skulle tjäna på att våga satsa mer på svenska originalformat.

Än så länge har han inte fått något gehör hos tv-husen, som tvärtom ställer allt hårdare krav på att få rättigheterna till nya programformat.

– De är skraja eftersom gammel-tv håller på att försvinna. Men rädsla är en dålig drivkraft.

I stället uppvaktar Film- & tv-producenterna politikerna för att få till lagstiftning som förbättrar produktionsbolagens villkor.

Robert Aschberg har diskuterat både med alliansen och oppositionen och har även träffat den pågående public service-utredningen. Förhoppningen är att politikerna ska ställa krav på SVT, som i sin tur spiller över på de kommersiella aktörerna.

– Detta är en lång process, men min känsla är att vi får mer och mer gehör för våra synpunkter, säger Robert Aschberg.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev