Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tv har hela 75 procent

Publicerad: 23 September 2009, 12:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Tv är det enskilt största annonsmediet i Kina och slukar hela 75 procent av mediekakan. Kinesiska kvinnor spenderar 200 minuter per dag framför tv:n.


I år förväntas den kinesiska annonsmarknaden växa med 5–8 procent, enligt CTR Market Research. Ungefär 3 000 tv-kanaler, 260 radiostationer, 2 000 dagstidningar, 9 000 tidskrifter och 40 000 utomhusaktörer slåss om en mediemarknad som 2007 var värd nästan 500 miljarder kronor netto.

Under årets första halvår landade investeringarna i tv på cirka 230 miljarder kronor. De totala medieinvesteringarna uppgick till cirka 300 miljarder kronor, en ökning på 10 procent jämfört med 2008, enligt underlag från Carat.

Anledningen till att tv tar så stor del av annonseringen är att kineserna tittar otroligt mycket på tv. CMMS, China Marketing & Media Study, visar att åldersgruppen 15-34 år i våras spenderade 182 minuter per dag framför tv:n, vilket kan jämföras med 192 minuter per dag förra våren. Kvinnor tittar mer på tv än män – 209 jämfört med 197 minuter per dag.

– Tv är ett starkt medium som nu också är på gång att digitaliseras. Man kan säga att tv-tittandet i Kina ligger i nivå med Europa för 20 år sedan, säger Patrick Ståhle, styrelseordförande och vd på Aegis i Asien.

Enligt Carats underlag når kabelkanalerna cirka 163 miljoner hushåll. Snitthushållet kan titta på över 50 kanaler. Det största kanalnätverket är statsägda China Central TV, CCTV, som har 16 nationella kanaler.

CCTV anordnar i november varje år en auktion där de populäraste tv-tiderna, så kallade ”golden times”, auktioneras ut till högstbjudande. Enligt Brand Republic drog förra årets auktion in cirka 9 miljarder kronor, en ökning på 16 procent jämfört med året innan.

– Många av affärerna görs upp i förväg, i alla fall när det gäller de stora annonsörerna. Mycket i Kina går ut på relationer, så man förbereder innan med de brokers man jobbar med.

Det finns heller inget välutvecklat mätsystem för tv, och köpprocessen kompliceras ytterligare av att det finns nationella, regionala och lokala tv-kanaler.

Generellt sett ligger priserna på ungefär samma nivå som i Sverige, berättar Patrick Ståhle, men annonsörerna måste såklart köpa en mycket större andel spottar om man exempelvis vill nå ut över hela landet. Men samtidigt är kineserna mer öppna för produktplacering än vad vi är i Sverige.

– Det är inte lika tajt reglerat hur man får använda reklam i ett program. Särskilt när det gäller lokalt producerade program kan produktplaceringar vara väldigt iögonfallande.

Däremot har annonsörerna censurlagar att följa och all reklam måste godkännas i förväg, även av tv-kanalerna. Det finns heller inga enhetliga censurbestämmelser för hela Kina, utan olika kanaler kan ha olika regler.

Dessutom är planeringshorisonten betydligt längre än i Sverige. En spot inom CCTV-nätverket måste bokas senast 60 dagar innan den ska sändas, enligt Carat. För övriga kanaler gäller 30 dagar. Men vid storhelger måste bokningen ske 45 dagar innan. Samtidigt släpper inte kanalerna någon detaljerad tablå förrän 1–2 veckor före sändning.

– Det går inte att bara slänga in en spot eftersom allt måste vara godkänt. Liksom i Sverige ligger annonsörerna normalt på årsplaner.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.