Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tv-fabrikerna går på högvarv

Publicerad: 16 Mars 2011, 08:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Hårdsatsande kanaler som vill undvika nytt tv-kaos ger guldregn över produktionsbolagen. Men samtidigt har marknaden fått flera nya aktörer den senaste tiden.


– När investeringarna minskar kommer någon att slås ut, säger Modern Studios Calle Jansson.

Extrem efterfrågan på tv-reklam, underleveranser och tuffare konkurrens från ett hårdsatsande SVT ledde till att TV4 bad sina ägare om en 30-procentig ökning av programbudgeten i år.

SVT sänker sin budget något – men ligger med sina 2,6 miljarder fortfarande på mycket höga nivåer. MTG TV och Kanal 5 vill inte kommentera sina budgetar, men källor uppger att TV4:s rekordsatsning tvingar dem att pumpa in rejält med pengar i nya format.

Samtidigt plågas den internationella scenen fortfarande av manusstrejkens biverkningar – vilket gör att efterfrågan på svenska produktioner ökar rejält.

Därför biffar nu många bolag upp sina utvecklingsavdelningar.

Blu, till exempel, knyckte nyligen David Bexelius från Silverback.

– Nu ska vi börja fokusera på egen utveckling och det är därför vi anställer David Bexelius, säger Claes Leinstedt, vd på Blu.

Samtidigt har Meter dragit igång nya affärsområdet Formats, medan Nordisk Film TV har anställt Joa Heimer som utvecklingschef.

Även Endemol, en av de nyare aktörerna, ska börja utveckla egna format på sikt.

– Vi hoppas komma med helt egna format, men vi har skjutit på det eftersom vi inte hunnit. Big brother slukar mycket kraft ur organisationen, säger vd:n Michael Porseryd.

Enligt uppgifter till Dagens Media beräknar Endemol att omsätta närmare 200 miljoner kronor på nordisk basis i år.

– Jag vill inte kommentera det, säger Michael Porseryd.

Titan, det enda oberoende produktionsbolaget i Sverige, växte från 98 till 135 miljoner kronor mellan 2009 och 2010. I år förväntar vd Thomas Hedberg sig ”en liten ökning”:

– Kanalerna beställer mer produktioner nu även om de fortsätter att pressa priserna, säger han.

Vid sidan om Endemol har Prosieben-bolaget Snowman etablerat sig på den svenska marknaden. Den nya konkurrensen gör att rekordbudgetarna kommer extra lägligt, menar Moderna Studios vd Calle Jansson.

– Många bolag går helt okej nu. Frågan är vad som händer om investeringarna minskar, då kommer bolag att slås ut. Dessutom har ju flera stora amerikanska bolag inte etablerat sig i Sverige än, men det kommer nog.

MARTIN SCHORI

martin@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.