Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Tv-chefens dom: "En ickesatsning som resulterat i att C More blöder"

När prispressen fortsätter på nätet kan mer lokalproducerat svenskt innehåll vara räddningen för C More.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 15 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 01 Februari 2016, 09:26

Ämnen i artikeln:

C More

Redan i början av 2015 var Bonnier Broadcasting-chefen Casten Almqvist tydlig med att C More haft ännu ett tufft år – med ”hundratals miljoner” i förlust.

C Mores bokslut visar hur djup krisen är. Bolaget gjorde en förlust på en halv miljard kronor, samtidigt som intäkterna föll med 10 procent. För varje hundralapp som C More drog in genererades 25 kronor i förlust.

Manfred Aronsson, vd för C More:

– Det är såklart ytterst allvarligt med så stora förluster men istället för att bara skära kostnader för att förbättra resultatet på kort sikt så investerar vi i organisation, teknik och varumärke, säger han och fortsätter:

– Vi arbetar mycket hårt med att strukturera om C More och en viktig del har varit att avyttra vissa olönsamma och mindre lovande delar inom C More senaste året

Utmaningen är dubbel. Dels krigar C More om de betalande tittarna i linjär-tv med MTG:s Viasat. Dels möter C More internationella aktörer som Netflix och HBO Nordic på nätet, där bolaget ännu ligger långt efter MTG:s Viaplay, enligt oberoende mätningar.

Planen är att C More ska ”transformeras från ett linjärt broadcastingbolag till ett digital first-bolag”.

Lanseringen av Bonniers gemensamma streamingplattform, där C Mores befintliga video on demand-tjänster (Filmnet, C Sports och C More Play) och delar av TV4 Play Premium ska ingå, väntas ske under året.

– Den resan borde ha påbörjats tidigare. Man har varit för mån om att skydda varje affärsben. Det har varit en ickesatsning som har resulterat i att C More blöder, säger John Aleman, tv-chef på mediebyrån Carat.

– De ska samla krafterna och skapa ett större erbjudande än konkurrenterna, men det blir fortsatt en fråga om pris och innehåll. Konkurrensen är så hård att de har en riktigt stor utmaning framför sig, säger Nina Santini, tv-chef på Vizeum.

De flesta bedömare är överens om att priset är centralt.

– Innehållet är alltid det som vinner. Men om någon aktör tar 79 kronor per månad blir det en avgörande faktor för dem som ska välja abonnemang, säger Nina Santini.

Varken C More eller MTG:s Viaplay går ut med siffror över antalet digitala abonnemang. Men tidigare mätningar från MMS och en färsk rapport från Mediavision visar samma bild.

Netflix har lyckats locka flest kunder i Sverige. Tvåa är Viaplay.

”Netflix har sedan länge tät­positionen med nära 700 000 abonnenter, medan HBO Nordic växer snabbast och knappar in på Viaplay, som är näst största tjänst. Med nya tjänster från TV4 och Discovery Networks på gång hårdnar nu kriget om tittarna”, skriver Mediavision i sin senaste rapport ”TV-insikt Q2 2015”.

Mediavision uppskattar att närmare en och en halv miljon svenska hushåll abonnerar på någon streamingtjänst inom ett år.

När konsumenterna nu har vant sig vid högkvalitativa dramaproduktioner från Netflix och HBO, till ett lågt pris, finns det två vägar framåt för C More, enligt Nina Santini.

– Sport är den lätta vägen att gå, men antalet sporträttigheter är begränsat. Jag tippar på att C More kommer att konkurrera med innehåll som inte går att få tag på någon annanstans i form av mer lokalproducerat svenskt innehåll.

Även Kanal 5:s nya ägare Discovery kraftsamlar digitalt med plattformen ”Dplay”, som nu betatestas i Sverige.

– Den lanseras i oktober, säger Dan Panas, presschef på Discovery Networks Sweden.

Ämnen i artikeln:

C More

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.