Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tv-bolagen: Priserna är för låga

Publicerad: 22 Maj 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:21

Tv-bolagen höjde nyligen priserna för att kyla av den överhettade tv-marknaden. Trots det var det många annonsörer som inte fick plats i rutan i maj. Jonas Sjögren, vd på SBS TV, tror att det behövs ännu högre priser. "Det går inte att producera sig ur oblansen", säger han.


Ämnen i artikeln:

SBS TVKanal 9Kanal 5

Som Dagens Media tidigare berättat har den tidigare så heta tv-marknaden svalnat av något under början av 2012. Men i maj svämmade bägaren återigen över och tv-kanalerna lyckades inte möta efterfrågan. Samtliga stora tv-hus, TV4-gruppen, MTG TV och SBS TV, var enligt mediebyråkällor översålda.

Även i juni är efterfrågan från annonsörerna hög, berättar Jonas Sjögren.

– Vi försöker vara snabba och raka i vår kommunikation med kunderna om det är så att de inte får plats. På kort sikt är det väldigt svårt att skruva upp produktionen av trp.

För att möta den höga efterfrågan behöver kanalerna leverera högre ratings, men Jonas Sjögren tror också att priserna måste höjas ytterligare. SBS TV har i år redan höjt priserna med ”snudd på tvåsiffriga” tal.

– Det är lätt att vara efterklok, vi borde ha höjt med ytterligare 10 procent.

Kan du tänka dig att gå i bräschen för ytterligare prishöjningar?

– Vi kan inte vänta på att marknadsledaren TV4 ska göra det. Men det gäller också att hitta andra produkter än den traditionella 30-sekundersspotten, och som kan vara nog så attraktiva.

Tv-marknaden har varit het under hela våren. Första kvartalet i år ökade investeringarna i tv via mediebyråerna med 13,7 procent, enligt Mediebyråbarometern, och bara i april ökade investeringarna med 23,4 procent till 644 miljoner kronor. Den heta tv-marknaden gör samtidigt att ad hoc-annonsörer inte får plats.

Det ser Jonas Sjögren som ett problem.

– På en fungerande tv-marknad ska det finnas plats för aktörer som fattar beslut kortare inpå kampanjstart, och mindre aktörer ska våga producera reklamfilm.

2010 omsatte SBS TV 1,2 miljarder kronor och man gjorde ett rörelseresultat på 310 miljoner kronor. Bolaget har ännu inte släppt bokslutet för 2011, så Jonas Sjögren är förtegen om siffrorna.

Och första kvartalet i år har också varit starkare än inledningen på 2011.

– Säljmässigt tar vi marknadsandelar. Det beror bland annat på att vi gick från 4 till 19 regioner i februari.

Den regionala försäljningen ligger än så länge bara i sin linda, men Jonas Sjögren räknar med att försäljningen står för 20 procent av SBS TV:s omsättning om några år. Nettosiffror från IRM visar att TV4 har den lokala marknaden i ett järngrepp. Av de omkring 700 miljoner kronor som lokal tv-annonsering omsatte 2010 kammade TV4 hem 86 procent. Samma siffra för MTG är 7 procent. Gruppen ”övriga” lägger bara beslag på 6 procent.

Den lokala och regionala marknaden domineras idag av print, där tv:s andel står för 5–6 procent, berättar han.

– Vi siktar på 15 procent, och dessutom vill vi naturligtvis öka vår del av tv-kakan.

Kanal 5 är i år den enda av de största kanalerna på den svenska marknaden som ökat sin tittartidsandel. I april ökade kanalen med 7 procent till 12,3 procent i huvudmålgruppen 15–44 år.

Men varken Kanal 5 eller Kanal 9 är färdigutvecklade, säger Jonas Sjögren.

– Det är tufft idag att växa som stor kanal. Vår utmaning är att hålla en hyfsad fart inom traditionell tv, samtidigt som vi fostrar det regionala och även online.

Jonas Sjögren kan exempelvis tänka sig att även satsa på regional försäljning på Kanal 9 och online. Redan idag finns den tekniska möjligheten.

– Frågan är när det blir värt att genomföra.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SBS TVKanal 9Kanal 5

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.