Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Tv-annonsörer flyttar till nätet

Publicerad: 15 September 2010, 06:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:38

Annonsörerna trängs om reklamutrymmet i tv. Det öppnar upp för alternativa kanaler. Webb-tv är en av vinnarna på tv-kaoset.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TVIRMTV4 PlayWebb-tvKanal 5TV4Aftonbladet

– Vi kan tacka trängseln i tv för mycket. Det kommersiella intresse­t för webb-tv har växt fortare än väntat, påhejat av att vanlig tv är fullbokad, säger Johan Westerberg, försäljningschef på TV4 Nya Medier.

Siffrorna är inte offentliga, men TV4 Play, precis som alla stora webb-tv-aktörer, vittnar om mer än fördubblade intäkter hittills i år jämfört med förra året. Tillväxten sker från låga nivåer, men det är uppenbart att annonsörernas ögon har öppnats för det nya mediet.

Andra kvartalet ökade investeringarna i webb-tv med 280 procent jämfört med 2009, till 112 miljoner, enligt IRM.

– Webb-tv har blivit en etablerad kanal som alla stora medier satsar på. Tv-pengarna kommer fortsätta att flyttas till webb-tv, säger Anders Berglund, försäljningsdirektör på Afton­blad­et.

Effekten av att traditionell tv är slutsåld är tydlig, säger han. För annonsörer som inte är nöjda med exponeringen, eller inte får plats i tv, är det en låg tröskel att göra om sin film till webb-tv-formatet.

– Telekombranschen och dagligvarujättarna var pionjärer i webb-tv. Nu har vi annonsörer från alla branscher och alla slags företag, säger Maria Wiss, chef för interaktiva intäkter på Kanal 5.

Förhoppningen är att de som testar kommer tillbaka.

– Det är tydligt att webb-tv oftare är med redan i planeringsstadiet av en kampanj, säger Maria Wiss.

Men även inom webb-tv är utrymmet begränsat. Och det är redan trångt. I vissa program i Play-spelarna visas upp till sex reklamspottar. Filmerna är kort­are än i vanlig tv, men risken är att reklampauserna i webb-tv snart blir längre än vad tittarna accepterar. En av de främsta anledningarna till att webb-tv kan ha högre kontaktkostnad än traditionell tv är just att bruset är lägre.

– Efterfrågan är extrem och vi ser ingen mattning. Det är frustrerande att inte kunna ta emot alla ordrar. Men vi har lärt oss att säga nej direkt snarare än att försöka klämma in fler kamp­anj­er, säger Johan Westerberg.

Trängseln leder till ökade priser för webb-tv, en trend som troligen håller i sig under höst­en, enligt Maria Wiss.

De flesta annonsörer väljer fortfarande att klippa om sin tv-film till en kortare webb-version. Intresset för mer kreativa format är inte lika stort.

– Det är en högre tröskel eftersom det kräver större arbetsinsats med specialanpassade lösningar. De som redan har varit igång med webb-tv ett tag är de första som går vidare och testar nya format, säger Maria Wiss.

TV4 Nya Mediers försäljningsavdelning har hittills valt att fokusera enbart på försäljning av reklamspottar i TV4 Play. Men nya format är på gång.

– Intresset för skräddarsydda lösningar ökar och vi ser över vårt erbjudande, säger Johan Westerberg.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev