Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tunga annonsörer väljer spel

Publicerad: 26 juni 2009, 08:57
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Sony Ericsson och Telia är två av flera stora annonsörer som valt att annonser i tv-spel.


1. Varför valde ni att anonser via in-game advertising?

2. Är ni nöjda med utfallet?

Josefin Lundmark, marknadsdirektör för mobilitetstjänster, Telia.

1. Med vårt erbjudande under 25 vill vi nå en väldigt specifik målgrupp, de som är under 25 år. Det är en målgrupp vi når genom den här kanalen. Generellt så vill vi alltid testa nya kanaler för att se vad de kan ge och samtidigt visa att vi ligger i framkant.

2. Kampanjen är inte avslutad ännu, men de observationsvärden vi har fått in och förståelsen för budskapet är positiva. Vi ser det här som ett första testskott som gör oss en erfarenhet rikare.

 

Mårten Larsson, marknadschef Sony Ericsson.

1. In-game-kampanjen var bara en av många aktiviteter vi gjorde för telefonen W715. Målgruppen för telefonen är bred, men för att nå segmentet män 18–34 år, en målgrupp som spenderar mycket tid med sina spelkonsoler, så var in-game en kanal som kändes helt rätt.

2. Ja. Användare skickade helt spontant filmer till oss där de gjorde trick i skateboardspelet Skate 2 framför våra reklamskyltar. De flesta tyckte att det var coolt att vi syntes på deras arena. De kan ju de där banorna utan och innan och när våra reklamtavlor dök upp som ett nytt element, sågs det som positivt. Det hade varit svårt att få den sortens respons i ett annat medium.

 

Robert Kviby, marknadschef MTG TV.

1. Kampanjen gjordes för TV6 och vi syntes på en hel mängd högkvalitativa titlar inom bland annat sport och action, vilket träffar perfekt i vår målgrupp, 15–34 år. Konsolspelandet har stigit markant de senaste åren, och det, tillsammans med den höga prestandan i de nya konsolerna, gjorde det här till en intressant miljö för oss att synas i.

2. Absolut, men det är svårt att säga exakt hur den här specifika kampanjen påverkade varumärket TV6. Vi körde den mest som ett test för att se hur vi exponerades i spelen och om man la märke till reklamen. Vi tyckte det såg bra ut. Sedan fick vi möta målgruppen i ett positivt sammanhang samtidigt som vi hade bra kontroll på kontakterna.

 

Staffan Slörner, avgående marknadschef Försvarsmakten.

1.  Vi valde inte in-game för att köpa kontakter utan snarare för att vi tror att vi säger något genom att synas där. Vi vill gärna visa att vi är en modern arbetsgivare som är i tiden. Dessutom har vi en ung målgrupp och de finns där ute och de spelar mycket.

2.  Vi gjorde ett urval bland de befintliga titlarna, prioriterade sport medan vi valde bort de mest våldsamma spelen. När vi gjorde vår kampanj kunde Microsoft fortfarande inte leverera kontaktsiffror, så det är svårt att säga något om effekten. Men återigen, det var inte kontakterna vi var ute efter utan associationen med de speltitlar vi valt ut. Vi planerar redan för fler in-game-kampanjer.

 

 

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.