Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Tunga aktörer står utanför nätmätningarna

Publicerad: 24 November 2010, 07:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Efter många om och men har TNS Sifo till slut börjat redovisa sina mätningar av annonsinvesteringarna i digitala medier. Men några av de största aktörerna delar fortfarande inte med sig av sina siffror. Så länge MSN och Bink står utanför mätningarna haltar tabellen.


Ämnen i artikeln:

MicrosoftTNS SifoBinkSifo Reklammätningar

I MSN :s frånvaro står Aftonbladet.se för nästan hälften av bruttomedieinvesteringarna i Sifos mätningar. Det är ett problem, erkänner Lars Näsström, projektledare på TNS Sifo, men man valde trots det att släppa de första siffrorna i förra veckan. Det gick inte att vänta längre

– Vi har väntat länge för att få med MSN och Binks sajter. Om vi inte släpper siffrorna nu kommer vi aldrig få ut dem, säger Lars Näsström.

Enligt Fredrik Wallner, marknadschef på Microsoft Advertising, har Microsoft för avsikt att dela med sig av sina siffror, men har ännu inte lyckats lösa det tekniskt.

– Vi är en av de största aktörerna, utan oss får man inte rätt bild av marknaden. Dessutom vill vi själva använda informationen, säger han.

Han kan dock inte säga när Microsoft kommer börja exportera sina siffror till Sifo.

– Lokalt är detta prioriterat, men Microsoft är en stor organisation på gott och ont. Det finns många intressen att ta ställning till.

Sifo har mätt displayannonseringen på webben i tre år, men när siffrorna nu redovisas är det köpen från och med maj 2010 som syns. Oktober är störst hittills med sammanlagda investeringar på drygt 207 miljoner kronor. Sedan maj har knappt 550 miljoner bruttokronor investerats.

Bland det nittiotalet sajter som är med i Sifos register från start är Aftonbladet.se överlägset störst, följt av Expressen.se, Tv4.se och Tradedoubler. Till skillnad från de flesta andra marknader, där webbinvesteringarna mäts av robotar, samarbetar Sifo med bannerleverantörer som skickar uppgifter om alla annonser och hur många exponeringar de har haft.

– Modellen är överlägsen, våra internationella kollegor tappar hakan. Men processen hit var och är lång och politisk, säger Lars Näsström.

Endast displayannonsering mäts. Sök, eftertextannonser och e-postmarknadsföring inkluderas inte. Webb-tv är inte med ännu av tekniska skäl.

Som alltid utgår Sifo från bruttopriser, utan hänsyn till rabatter. Bland de största annonsörerna finns därför flera ideella organisationer, bland annat Världsnaturfonden och Actionaid. Egenannonser exkluderas helt, men Schibstedägda lånesajten Lendo, som är en av de största annonsörerna i Sifos mätningar, kan antas ha fått stora rabatter på Aftonbladet.se.

Detsamma gäller för den överlägset största annonsören, Match.com, som köper mycket överblivet utrymme på Aftonbladet.se men ändå redovisas som en bokad annonsör.

– Våra mätningar säger inte exakt hur mycket pengar som spenderas, men visar hur mycket annonsörerna syns och var de väljer att synas, säger Lars Näsström.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev