Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Tufft för utomhus

Publicerad: 27 Augusti 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:33

Utomhusmarknaden förväntas minska med 7,5 procent i år. Trots det tror uppstickaren Wallstreet på en omsättningsökning.


Ämnen i artikeln:

WallstreetClear ChannelVisual ArtJCDecaux

Utomhusbolagen har ett tufft 2012 bakom sig med en marknad som tappat 10,4 procent jämfört med 2011, enligt Mediebyrå­barometern.

Dessutom beräknas investeringarna i utomhus minska ytterligar­e i år. Enligt IRM med 7,5 procent till en omsättning på 953 miljoner kronor.

Det betyder att 77 miljoner kronor försvinner från utomhusmarknaden.

Tuffast har det varit för JCDecau­x, som bland annat tappade uppdraget för Arlanda och därmed tvingades till rejäla avskrivningar som belastar 2012 års resultat.

JCDecaux redovisar i två olika bolag – JCDecaux Sverige minskade vinsten med 76 procent, och JCDecaux Sverige Försäljningsaktiebolag minskade vins­ten med 77 procent. Den senare ökade dock omsättningen med nästan 15 procent till 95 miljoner kronor.

– Vi hade en försäljningsminskning kopplad till den tuffa marknaden, men huvudorsaken är de nedskrivningar vi tvingades göra när vi tappade flygplatsavtalet. Jag vill inte gå in på hur mycket, men det var ganska stora belopp, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecau­x.

Tappet ska dock inte ha påverkat den löpande verksam­heten. Strax före sommaren satte bolaget upp sina första digitala utomhustavlor i Stockholm. Det är inte förrän nu som tekniken och kvaliteten varit tillräcklig, enligt Magnus Heljeberg.

– Digitala skyltar har ju funnits länge, men de har exempelvis inte klarat av starkt solljus. Nu finns den tekniken och till en rimlig kostnad.

JCDecaux ska fortsätta utbyggnaden av digitala skyltar under året, men några fler detaljer vill inte Magnus Heljeberg avslöja.

Även konkurrenten Clear Channel ska fortsätta sin utbyggnad av digitala skärmar i år, vilket ska generera nya intäkter kommande år.

– Vi tittar på ytterligare en utbyggnad av vårt existerande nätverk med ett femtioal nya skärmar, säger Ola Klingenborg, vd på Clear Channel.

Huvuddelen av Clear Channels verksamhet ligger i två bolag – Clear Channel Sverige och Clear Channel Sales, men det ingår även mindre bolag i koncernen, enligt Ola Klingen­borg.

Clear Channel Sverige har de senaste åren redovisat en förlust och gjorde så även 2012, medan Clear Channel Sales försämrade vinsten med 3 procent.

Trots det uppger Ola Klingenborg att bolaget gjorde ”all time high” förra året. Enligt honom landade den totala vinsten före skatt på 49 miljoner kronor förra året.

– I ett globalt medieföretag som Clear Channel så sker en mängd interntransaktioner som gör att de lokala årsredovisningarna inte nödvändigtvis återspeglar det lokala resultatet. Den samlade nettovinsten för hela verksamheten är högre än 2011 och den högsta någonsin. Vi har hållit uppe intäkterna och hanterat våra kostnader mer effektivt.

Ett bolag som däremot går emot marknaden är uppstickaren Wallstreet, som vid årsskiftet blev helägt av Stampen Media Partner som tidigare ägde 49 procent av bolaget.

Även Wallstreet redovisar verksamheten i två bolag, men totalt sett ökade omsättningen mellan 2011 och 2012.

Även i år tror vd:n Jonas Stendahl på en omsättningsökning, på ”ett par procent”, däremot kommer vinsten att sjunka.

– Vi förvärvade Rubus Media förra året, vilket gav effekt på omsättningen. Men samtidigt är det en investering där kostnaderna börjar synas först i år, säge­r han.

Att Stampen nu är helägare av bolaget ska ge ”synergier på sikt”.

– Vi är fortfarande Wallstreet och ska driva vår egen affär, men vi uppmuntras att hitta synergier inom koncernen. Jag tror att vi kan hitta gemensamma affärer som ger effekt på sikt, när vi har lärt känna varandra.

Konkurrensen kan komma att hårdna ytterligare, då även tidningen Metro har aviserat planer på att ge sig in på utomhusmarknaden, vilket Dagens Media berättade om i mars i år. Längre än så har bolaget dock inte kommit.

– Vi bevakar utvecklingen och för samtal med intressanta aktörer. Men vi tänker inte starta upp en verksamhet förrän vi har ett bra avtal, säger Andreas Ohlson, vd på Metro Sverige.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.