Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Strategi och analys

Tuff uppgift för Bonniers Icon

Killtidningarna brottas med fallande räckvidder och vacklande annonsförsäljning. "Det är ett svårt segment som Bonnier saknar närvaro i, så de vill självklart in där", säger Fredrik Malmfält, printchef på Bizkit.


Publicerad 2011-06-08 07:19

Ämnen i artikeln:

King

Dela artikeln:

Bonnier Tidskrifters Icon blir ett livsstilsmagasin riktat till män mellan 30 och 50 år i storstäder. Tidningen ska innehålla intervjuer och reportage samt nyheter inom mat, stil, design, resor och miljö.

Första numret ska ges ut 27 september och upplagan blir omkring 35 000 exemplar. Bonnier Tidskrifter räknar med att 20 000 exemplar av upplagan ska vara prenumererade. Lösnummerpriset blir 89 kronor.

Men man vill inte jämföras med Café och King.

– Vår målgrupp är vuxna män och vi kommer att nå betydligt mer välbeställda personer som vill ha något kvalitativt. Icon är för den medvetne, urbane, svenske mannen, säger Daniel Frodin, publisher på Bonnier Tidskrifter.

I år blir det tre utgåvor av Icon och nästa år tio. Och redan nästa år ska tidningen vara lönsam.

– Vi kommer att vara lönsamma när kan släppa tio nummer, men inte i år.

Det är dock ett svårt segment att ge sig in i, berättar Fredrik Malmfält.

– Det finns redan många intressetitlar med manliga målgrupper. Dessutom har vi Café och King, som är bra tidningar, som inte har lyft. Tittar vi på motsvarande tjejtitlar så har de mycket högre upplagor och fler läsare, säger han.

King har sedan starten tappat 15 procent av räckvidden och nådde i senaste Orvesto Konsument 78 000 läsare. Allertidningen Café, som är den största titeln i segmentet, har tappat hela 38 procent av räckvidden de senaste fem åren.

Båda titlarnas annonsförsäljning ligger dock stabil. Café sålde förra året annonser för 51 miljoner kronor brutto och King för 37 miljoner kronor, enligt Sifo reklammätningar. I år ser försäljningen ut att landa på samma nivåer.

– För vår del ser det väldigt positivt ut, vi vet att vi har många trogna läsare. Jag tror inte alls att vi kommer att fortsätta att tappa läsare – det finns en ständig efterfrågan på det material vi levererar, säger Per Nilsson, chefredaktör på Egmonttiteln King.

Den titel i segmentet som har tappat flest läsare är dock Slitz. Tidningen har tappat 55 procent av läsarna de senaste fem åren, samtidigt som annonsförsäljningen minskat. I år pekar dock försäljningen uppåt.

– Vi har sett en utplaning det sista året och anpassat tidningen efter nya förutsättningar. Vi riktar oss nu ännu tydligare mot vår primärmålgrupp killar 18-25 år, säger Mats Drougge, chefredaktör på Slitz.

Att Bonnier Tidskrifter ger sig in i segmentet ser han inte som något hot.

– Icon är inget som berör oss eftersom de riktar sig till en avsevärt äldre målgrupp.

Moore, som har varit den snaskigaste titeln i killsegmentet, lades nyligen ner.

Annonsförsäljningen föll med drygt en tredjedel mellan 2009 och 2010, samtidigt som tidningen tappat läsare.

Men tidningen planerar att relanseras, med en mer nischad inriktning, av Bingo Rimér.

– Jag kommer att vara för Moore vad Amelia Adamo var för Amelia en gång i tiden. Nu har vi Blondinbella och Blondinbingo, har Bingo Rimér tidigare sagt till dagensmedia.se.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.