Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Trögt i mobilen för Facebook

Publicerad: 9 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Mobilen är framtiden för Facebook, det är alla överens om.Men än så länge har den sociala jätten inte lyckats ge någon övertygande beskrivning av hur den framtiden ska se ut.


Ämnen i artikeln:

OMDFacebookWhispr

Omkring 600 miljoner av Facebooks 1 miljard medlemmar använder Facebook i mobilen.

Trots det var det först i år som Facebook lanserade sina första mobila annonser.

Vd Mark Zuckerberg sade i september att han räknar med att tjäna mer på de mobila användarna än på användarna i datorn, men han har fortfarande inte lyckats övertyga investerarna på Wall Street om hur det ska gå till.

Den stora utmaningen i mobilen är att införa annonslösningar utan att störa användarnas upplevelse alltför mycket.

Siffror från Yougov visar att Facebook i Sverige stadigt har tappat i image sedan augusti 2010, och en avgörande anledning sägs vara den ökade kommersialiseringen av nätverket.

– Ju mer reklam, desto mer tröttnar användarna, säger Martin Gustafsson, expert på sociala och digitala medier på OMD.

I Sverige lanserades nyligen sponsored stories i mobilen. Annonserna får stor synlighet eftersom de täcker en stor del av skärmen, men till skillnad från i datorn hamnar de i flödet utan att användarens Facebook-vänner först har visat intresse. Den sociala aspekten är borta, vilket har väckt irritation hos många användare.

– Det är svårt för annonsörerna att vara relevanta för användarna i mobilen. Styrkan med Facebook är möjligheterna att interagera med kunderna, men de är sämre i mobilen än i datorn. Facebook är inriktade på den gamla modellen, att sälja annonser, säger Jerry Silfwe­r på sociala medier-byrån Whispr Group.

Martin Gustafsson på OMD håller med om att Facebook fortfarande har hittat helt rätt i mobilen.

– Till skillnad från Twitter är Facebook från början utvecklat för datorn, inte mobilen. Därför är det svårare att föra över alla aspekter av Facebook till mobilen, säger Martin Gustafsson, som dock inte är orolig för Facebooks mobila affär.

– Jag är övertygad om att Facebook har en masterplan för mobilen som vi inte har hört än.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

OMDFacebookWhispr

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.