Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Trögt för 3D-försäljningen

Publicerad: 13 Mars 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Efterfrågan på 3D-reklam lever inte upp till SF Medias förväntningar. Formatet väntas ta ordentlig fart först i slutet av året då biografernas digitalisering är helt genomförd.


Ämnen i artikeln:

SF Media

Vid årsskiftet sänkte SF Media kontaktkostnaden på 3D-reklam från 1,58 kronor till 90 öre. Förhoppningen var att det skulle ge en ordentlig skjuts åt formatet.

– Det finns ett intresse från annonsörerna, men kanske inte så stort som vi trodde, säger Johan Larsson, tillförordnad marknadschef på SF Media.

3D-reklamen är 25 procent dyrare att producera än vanlig reklam, och alla annonsörer kan inte räkna hem den kostnaden.

– Vi har testat samma kampanj­er i 2D och 3D och ser att 3D-kampanjerna överlag ger ett bättre resultat. Men för vissa annonsörer motsvarar inte ökningen kostnaden.

Vilken typ av annonsörer får mest effekt av 3D?

– Jag tror att det är många, men det vi sett är att aktörer inom nöjes­industrin får väldigt bra resultat. Men det finns mycket kreativt man kan göra, men branschen har ännu inte kommit dit.

SF Media har inte tryckt så hårt på formatet i sina kontakter med annonsörer, för en flaskhals återstår, biografernas digitalisering.

– Reklamfilmerna är digitala sedan länge, men det är ännu inte alla biografer. Det innebär en del distributionsproblem. Digitaliseringen ska vara klar i slutet av året.

News Pilot

Ämnen i artikeln:

SF Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.