Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Trevlig men dyr – så uppfattas Com Hem

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Dyr och opålitlig – men trevligast.– Många historiska faktorer påverkar, säger Com Hems nye marknadsdirektör Jonas Lundquist.


Com Hem placerar sig i topp på Yougovs lista över varumärken som uppfattas som trevliga – i landsort svarar 19 procent att de förknippar bolaget med ordet ”trevlig”, i storstadsregionerna är siffran 13 procent.

– Från egna mätningar så ser vi överlag att vi får bra betyg när det gäller vårt bemötande. Dessutom använder vi oss av ett uppskattat reklamkoncept som har ambitionen att hålla en trevlig ton, säger Jonas Lundquist.

Sämre ställt är det med den ­upplevda pålitligheten. Bara 23 procent känner att de kan lita på Com Hem.

– Att förändra den bilden ser jag som en av mina huvuduppgifter. Man ska komma ihåg att vi de senaste åren jobbat hårt med att förbättra vår kundtjänst och vår kundnöjdhet, säger Jonas Lundquist, och fortsätter:

– Jag tycker att vi har kommit en bra bit på vägen med exempelvis en kötid på under två minuter i snitt när man ringer oss. Även här är våra investeringar i nät och tjänster en viktig faktor för att vi ska ses som mer pålitliga.

Ni anses också vara näst dyrast, hur ser du på det?

– Vi vill ge kunderna riktigt bra tjänster som de tycker är prisvärda. Vi investerar stort i våra nät och tjänster, vilket bland annat har lett till att vi hamnar i topp på Netflix ”speed-index” månad efter månad.

– Vi ser också att kunderna gillar oss bättre, och de senaste åren har kunderna blivit både fler och mer trogna.

Vilka är Com Hems viktigaste kommunikativa utmaningar framöver?

– Att på ett trovärdigt och pålitligt sätt kommunicera att vi ger fantastiska upplevelser genom våra tjänster och vårt innehåll. Jag tror att vår marknadsföring måste vara passionerad, emotionell, direkt och tydlig.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.