Tre först ut i nya digitala tågpaketet

Visual Art lanserar nya produkten ”High Impact Metropolitan Package” – en premiumprodukt på centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Samtidigt förbereder JCDecaux sin digitala offensiv.

Produkten omfattar både digitala skyltar och vepor. För 399 000 kronor per vecka får kunden 60 digitala eurosize skyltar med 20 procents share of voice, samt 32 vepor.

Räckvidden blir totalt 10,5 miljoner kontakter under en vecka i Stockholm, Göteborg och Malmö.

”High Impact Metropolitan Package” är ett samarbete med Jernhusen, som förvaltar 45 tågstationer runt om i Sverige.

– Med det här paketet äger man hela arenan. Vi vill vara lyhörda mot marknaden och paketera häftiga lösningar, säger Andreas Lind, partner och affärsområdeschef på Visual Art.

Första kunden ut är mobil­operatören Tre. Eftersom paketet ska vara en premiumprodukt vill Visual Art köra kampanjer maximalt 4-5 gånger per år.

– Vi vill vara väldigt selektiva. Men kunderna kan ju när som helst köpa de enskilda skyltarna eller veporna.

Konkurrenten JCDecaux för­lorade nyligen sitt avtal med flygplatsaktören Swedavia, där JCDeacaux gjort en investering i 33 digitala skärmar. Nu är företaget dock i färd med att lansera digitala utomhustavlor.

– Vissa har hunnit före ut på marknaden men vi har före­dragit att vänta tills vi kan garantera kvalitet. Det är egentligen bara formaliteter som återstår innan vi kan börja digitalisera utomhus, säger Carina Herly, marknads- och kommunikationschef på JCDecaux.

Hur många ytor det handlar om vill hon ännu inte säga men berättar att det inte handlar om nya ytor, utan befintliga analoga ytor som ska modifieras.

Clear Channel har varit igång med sitt digitala erbjudande i Stockholms tunnelbana sedan förra året. Men från och med vecka 14, när SL introducerar trafik­information på reklam­skyltarna, blir spottarna kortare, från sex sekunder till fem.

– Visual Art kör ju med fem­sekundersspottar på Centralen och JCDecaux med 10 sekunder på Arlanda. Genom att gå ner en sekund får vi mer enhetlighet i branschen, säger Alexis Logothetis, företagets chef för digital försäljning.

Clear Channels digitala nätverk har också vuxit med ytterligare 700 000 resenärer i och med en utbyggnad på Gullmarsplan och Liljeholmen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Henrik Widell

Publicerad 2012-03-13 22.00Uppdaterad 2015-12-06 14.29

Dela artikeln: